1 av 36
Høybråtenveien 33 C
Gjennomgående og lys 5 roms over 2 plan. Solrik og usjenert balkong. 2 bad. Garasjeplass. Varmtvann inkl. Barnevennlig.
Finn fram på siden
Priser
Totalpris: 5 331 540 kr
Totalprisen for boligen = innskudd + fellesgjeld + omkostninger.
Prisantydning: 4 900 000 kr
Fellesgjeld: 412 000 kr
Fellesgjelden er lånet som er forhandlet fram for borettslaget. Du er ansvarlig for den delen av fellesgjelden som er knyttet til boligen din.
Omkostninger: 19 540 kr
Omkostninger er en engangskostnad som dekker offentlige avgifter, tinglysingsgebyr m.m.
Felleskostnader pr. måned: 7 608 kr
Tone Thalberg Andersen
Avdelingsleder / Eiendomsmegler MNEF
Mer om boligen
Økonomi og kostnader
- Forretningsfører
OBOS, tel: 22 86 55 00
- Forsikring
Borettslagets eiendommer er forsikret hos Protector Forsikring. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
- Ligningsverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023:
Som primærbolig: kr 1 276 000
Som sekundærbolig: kr 5 104 000 - Eiendomsskatt
I Oslo er det eiendomsskatt på boliger og annen fast eiendom, slik som ubebygde tomter, fritidsboliger mv. For 2020 er bunnfradrag på 4 millioner kroner for boliger og fritidsboliger. Skattesatsen er på 3 promille, se https://www.oslo. kommune.no/skatt-og-næring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/ for mer info og til enhver tids gjeldende satser. Den enkelte boligeier er selv ansvarlig for å betale eiendomsskatten for egen bolig.
- Felleskostnader
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 7.608,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 7.499,-
Trappevask 109,-Rørfornying pågår. Det er ikke opplyst om økning på fellesutgiftene på bakgrunn av det, men noe må påregnes.
7 608,- pr Mnd
Garasjeplass, varmt vann, trappevask, internett, forsikring av bygning, drift av brl., vaktmestertjenester. - Andel fellesgjeld/fellesformue
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 412.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.05.2025
Sum andel fellesformue kr 27.832,- pr. 31.12.2024 - Garantiordning
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
- Totale kostnader
4 900 000,- (Prisantydning)
412 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
5 312 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)Omkostninger
260,- (Pantattest kjøper)
545,- (Tingl.gebyr BRL overføring av hjemmel til andel)
545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens kartverk)
28,- (Utskriftsgebyr)
8 212,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
9 950,- (Boligkjøperpakke Tryg (valgfritt))
--------------------------------------------------------
19 540,- (Omkostninger totalt)
--------------------------------------------------------
5 331 540,- (Totalpris inkl. omkostninger)NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
Medlemmer må være á jour med medlemskontingent t.o.m. det året overtakelsen finner sted.
Vi gjør oppmerksom på at ovennevnte totalsum er beregnet ut fra kjøpesum tilsvarende prisantydning. Det tas forbehold om økning i gebyrer. Andel fellesgjeld følger boligen og skal således ikke innbetales ved overtagelse.
- Eierskifteforsikring
Oppdragsgiver har tegnet eierskifteforsikring.
- Finansiering
OBOS-banken tilbyr lån til alle slags boliger. På obosbanken.no kan du sjekke hvor mye du kan få i lån, beregne lånekostnader og søke om finansiering. Skal du kjøpe nytt før du har solgt din nåværende bolig, får du mellomfinansiering til samme rente som boliglånet.
Det gjøres oppmerksom på at OBOS Eiendomsmeglere AS kan motta et mindre honorar for salg av finansielle tjenester.
Les mer på obosbanken.no.
Fakta om boligen
- Beskrivelse
En fantastisk mulighet på Høybråten for familier som har behov for 4 soverom, 2 bad, stor stue, eget kjøkkenrom. Særdeles god planløsning.
Lag din egen oase på en nydelig og overbygget balkong med blomster og møbler. Nyt både solrike dager og lune kvelder her.
Rehabiliterte fasader i 2012 og 2013.
Garasjeplass med mulighet for å installere elbillader.
Lekkert kjøkken med integrerte hvitevarer.
Rørfornying 2024-2026.
Automatsikringer.
Godt med garderobeskap.
Veldrevet borettslag med ryddig økonomi i barnevennlig område.
Kort vei til nærbutikk samt Ikea senter og Alnabru senter med alle tilbud og fasiliteters.
10 min til togstasjon, med 14 min til Oslo sentrum.
Det er både barneskole og barnehager i få minutters gangavstand. Fine lekeområder og sittegrupper rett utenfor døren.
- Beliggenhet
Leiligheten er beliggende i et veletablert, populært og meget barnevennlig boligområde på Høybråten. Store grøntarealer mellom bebyggelsen. Meget god beliggenhet med fint utsyn og gode solforhold.
Kort gangavstand til skoler og barnehager. Det er flere barnehager i umiddelbar nærhet. Boligen sokner til Haugen barneskole og Granstangen ungdomsskole.
Meget godt kollektivtilbud i området med ca. 8 minutters gange til T-banestasjon, ca. 2 minutters gange til bussholdeplass og ca. 10 minutters gange til togstasjon.
Det finnes flere kjøpesentre i området. Furuset senter ligger nærmest, her finner man det meste av servicetilbud. Dersom man ønsker seg til et større kjøpesenter, kan man ta turen til Stovner, Triaden og Metro senter som alle ligger i nærheten.
Gode tur- og rekreasjonsmuligheter i marka. Fra borettslaget er det ca. 1200 meter til marka grensen hvor det finnes flotte turveier og lysløyper. Fine turveier til Mariholtet eller Lutvann.
For den aktive familie er det mulighet for å svømme, bruke ridesenter, eller besøke Lindeberg gård. Det finnes også slalåmbakke på Lindeberg og flere organiserte aktiviteter som fotball, håndball, hockey og annet i området.
Området Høybråten ligger ca. 12 km nordøst for Oslo sentrum med enkel adkomst med bil fra både E6, Trondheimsveien og Østre Aker vei. Det er ca. 16 min til Oslo S og 25 min til Gardemoen med bil.
- Bebyggelse
Området består hovedsakelig av lav blokkbebyggelse og eneboliger.
- Adkomst
Ta av fra E6 mot Høybråten/Furuset. Sving inn Bjørnheimveien. Sving deretter inn til venstre i Høybråtenveien. Fra Høybråtenveien via asfalterte internveier til felles oppgang. Det vil bli skiltet med skilt fra Obos Eiendomsmeglere ved fellesvisninger.
- Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport avholdt av Thorvald Wahl.
- Innhold
1. etasje: Hall, bad, 2 soverom.
2. etasje: Mellomgang, 2 soverom, bad, kjøkken og stue. - Arealer og fordeling per etasje
Totalt BRA 126 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 117 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm
- TBA (terrasse-/balkongareal) 12 kvmDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
- BRA: 35 m²- består av:
- BRA-i: 35 m²- består av: entré/gang, bad og 2 soveromAndre etasje:
- BRA: 82 m²- består av:
- BRA-i: 82 m²- består av: stue, kjøkken, bad og 2 soverom.Balkong med utgang fra stue på 12 m² (TBA).
Leiligheten disponerer 2 boder i kjeller på tilsammen 9 m² (BRA-e)
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er plassmålt og beregnet med utgangspunkt i NS 3940:2023. - Areal
Bruksareal: 126 kvm, BRA-i: 117 kvm , BRA-e: 9 kvm , TBA: 12 kvm
- Standard
Følgende punkter har fått TG 3 i tilstandsrapport utført av byggesakkyndig Thorvald Wahl:
Våtrom > 1. etasje > Generell: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.Våtrom > 2. etasje > Generell: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Følgende punkter har fått TG 2 i tilstandsrapport:
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Innvendig > Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.Innvendig > Innvendige trapper: Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
Tekniske installasjoner > Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger
Tekniske installasjoner > Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Rørfornying pågår i regi av BRL.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet
Våtrom > 1. etasje > Tilliggende konstruksjoner våtrom: Det er synlige fuktmerker i overflater i baderom himling og i soverom himling
Kjøkken > Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
- Utstyr
Følgende hvitevarer medfølger: Komfyr, oppvaskmaskin, kjøl/frys. Det gis ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på hvitevarer eller utstyr som medfølger etter avtalen. Øvrige hvitevarer medfølger ikke.
- Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Varmt vann fra felles bereder som er inkl. i felleskostnadene. - Tomten
Borettslaget eier tomten på 50 351 kvm. Fellesarealer er pent opparbeidet med gressplener, trær, beplantning, lekeplasser, sittegrupper, asfalterte internveier, m.m.
Eiendommen er konsesjonsfri. Det er ikke knyttet odelsplikt til eiendommen
- Parkering
Boligen disponerer fast biloppstillingsplass i felles oppvarmet garasje i kjeller/underetasje. Det er mulig å installere Zaptec elbil-lader. Innkjøring til garasjeanlegget i Høybråtenveien 23A. Borettslaget har gjesteparkering. For øvrig gateparkering etter gjeldende regler.
Borettslaget har inngått avtale med EDA AS om montering og drift av ladeanlegg i garasjene. Kostnad for etablering tilfaller den enkelte. Forbruk av strøm vil bli fakturert hver 3. måned. Dette er basert på forbruket til den enkelte ladestasjon. Det tilkommer et fakturagebyr på kr 50,- på forbruket. For ytterligere opplysninger om garasje og ladestasjon, vennligst se: https://vibbo.no/bjornheim/tema/garasje.
- Vei/vann/avløp
Offentlig tilknyttet
- Borettslaget
Bjørnheim Borettslag - https://vibbo.no/bjornheim/om
Borettslaget har adresse Høybråtenveien 17-25 og 29-35 og består av 382 andelsleiligheter, fordelt på 15 bygninger. Første innflytting i borettslaget skjedde 1976.Borettslaget er sameier i Sameiet Furuset Vaktmestersentral hvor andelen er 16,93 %. Borettslaget har avtale om vaktmestertjenester med Furuset vaktmestersentral som ivaretar den daglige drift og det løpende vedlikeholdet i borettslaget i henhold til stillingsbeskrivelse. Vaktmesterkontoret har adresse Gransdalen 29, og er åpent hverdager mellom kl. 07.00 og kl. 15.00.
Borettslaget har avtale med Trappevask Service AS om vask av trappeoppganger/fellesarealer.
Canal Digital er leverandør av TV- og bredbåndstjenester til borettslaget.
Borettslaget har avtale med Securitas AS om garasjeovervåking og parkeringsselskapet P-service AS.
Storstua er et stort selskapslokale som leies ut til borettslagets beboere. Lokalet ligger i Høybråtenveien 25 (nedre gangvei). Vennligst se for ytterligere info: https://vibbo.no/bjornheim/tema/storstua
Styrets arbeid:
I sittende perioden har styret gjennomført styremøter den første eller andre tirsdagen i måneden. Styrets arbeid blir rutinemessig gjennomført etter de pålagte lover og forskrifter som gjelder for borettslag. Alle driftssaker, samt andre innkommende skriftlige saker blir behandlet. Det skrives protokoll fra alle møter, og det legges jevnlig ut informasjon på Vibbo om aktuelle saker fra styremøtene. Styret har også hatt flere møter utenom styremøtene, som har omhandlet rørfornyelse, ad hoc saker med mer, disse har også blitt protokollført.Rørfornying:
Etter vedtak fra GF 2023, vedtok generalforsamlingen at styret skulle jobbe for å se om det fantes et mindre inngripende alternativ for rehabilitering av avløpsrør og sluk. Resultatet av dette arbeidet ble lagt frem på et informasjonsmøte for samtlige beboere den 18.3.2024. Den 21.3.2024 ble det gjennomført ekstraordinær GF på låneopptak for rørfornyelse. Styret anbefalte beboerne å stemme ja til rørfornying, da dette ville være det beste og mest økonomiske alternativet for borettslaget. Dette ble vedtatt med overveldende flertall.Rørfornyelsen er planlagt å starte våren 2024 og avsluttes sommeren 2026. Det vil bli egne beboermøter for hver oppgang i forkant. Det vil også bli befaring i alle leiligheter i forkant av at arbeidet kommer i gang. Arbeidet er igangsatt nå.
Styret har forståelse for at en del beboere er skuffet over at det ikke ble totalrehabilitering av samtlige bad. Som det fremkom på informasjonsmøte den 18.3.2024, ville felleskostnadene ha blitt vesentlig høyere. Det er viktig for styret å påpeke at forutsetningene har forandret seg de siste årene. Da styret ble gjort oppmerksom på at rørfornying kunne være mulig å gjennomføre i vårt borettslag, så styret dette som et langt bedre alternativ for borettslaget, og særlig økonomisk sett. Borettslaget vil da kunne ta opp et betydelig mindre lån, som igjen vil gi en vesentlig lavere økning i felleskostnadene. Vi har også sett de siste årene, at felleskostnadene allerede har økt på grunn av økte kostnader generelt i samfunnet. Bjørnheim borettslag har et lån på kr 128.000.000. Denne lånebelastningen ga borettslaget i 2022 en finanskostnad på 1,9 mill, mens det på grunn av økte renter gikk opp til 4,4 mill i finanskost i 2023. I tillegg til dette har de kommunale avgiftene økt fra 3,1 mill i 2021, til at det i år 2024 ligger an til at borettslagets totale kommunale avgifter blir 4,6 mill. Gitt at alle avdrag blir på samme beløp som for termin 1. Det pleier å være omtrent likt gjennom året.
Berederrom:
Som de aller fleste er kjent med har det vært store utfordringer å få bereder rommet i nr 25 stabilt. Årsaken til at det har vært tekniske problemer, har vært at tidligere rørleggerfirma har hatt utfordringer med å finne gode nok løsninger. Styret beklager at beboere i nr 25 i alt for lang tid har blitt berørt av å ikke ha tilstrekkelig varmtvann, og til tider helt uten varmtvann. Tidligere rørleggerfirma ble sagt opp på denne bakgrunn, og styret signerte kontrakt med nytt rørleggerfirma, Høybråten rørleggerbedrift AS. Da sistnevnte kom på banen, fikk rørleggerfirmaet i oppdrag å finne tekniske løsninger på problemene. Det har vært behov for å benytte både ekstern ekspertise, rørleggerfirmaet, samt en varmepumpe ekspert, for å få bereder rommet stabilt. Det ser ut til at tiltakene som nå er blitt gjort, har medført til et stabilt varmt vann over tid. Styret kan opplyse at vi i skrivende stund venter på en ny varmepumpe som skal gjøre det ytterligere stabilt. Etter at rørleggerfirmaet gjennomførte årskontroll, ble det avdekket noen feil og mangler i de andre berederrommene. Rørleggerfirmaet jobber kontinuerlig med å utbedre de feil og mangler som ble avdekket.Asfaltering garasje vei, gjesteparkeringen med mer:
I flere år har Bjørnheim borettslag brukt midler på å gjøre små reparasjoner på asfalten både i veien ved garasjene, og ved gjesteparkeringen. Vinteren gjør sitt til at slitasjen blir stor. Styret har sett at det nå er behov for et større inngripen rundt dette. Styret mener også at dette vil være mer økonomisk besparende, enn å foreta små reparasjoner år etter år. Dette betyr at vår/sommer 2024 blir både garasjeveien og gjesteparkeringen ny asfaltert. Det ble innhentet et tilbud fra Østlandske Asfalt AS 2023 på dette prosjektet. I vinter har det stadig vært utfordrende med at det har lagt seg snø og is ved ristene inn til garasjene. Dette har medført at garasjeporten til stadighet ikke har latt seg lukke. Dette igjen medførte til at det ble frostskader på brannskapene rett på innsiden av begge garasjene. For å forhindre lignende neste vinter, er det anbefalt fra Østlandske Asfalt AS og også gjøre noe med ristene ved innkjørselen, og samtidig legge nye varmekabler ved garasjeinngangen. Dette vil forhåpentligvis medføre mer stabilitet enn hva det har vært denne og tidligere vintre.Elbillading:
Styret har inngått avtale med Elaway, og med oppstart 2.4.2024 ble Elaway borettslagets nye administrator for elbillading i borettslaget. Det Elaway kan tilby oss, som vi ikke har hatt tilgang på tidligere, er elbillading til spotpris, time for time. Dette vil kunne bidra til større besparelser hvis man velger å lade bilen sin når det er lavest pris på strøm gjennom døgnet, og gir hver enkelt beboer total oversikt over forbruk og ladehistorikk.Bytte av lys i garasjene, trappeoppgang og fellesrom kjeller (miljøkontor). Våren 2024 har EDA elektro installert nye sensorstyrte lys i øvre og nedre garasje. De har også skiftet lys i trappegangen i garasjene, oppgangene ved postkassene, samt 1 etg. i blokkene. På lik linje som i garasjene, vil også lysene, som nevnt over, bli sensorstyrte.
Styret kan opplyse om at dette vil medføre besparelser på strømbruken i borettslaget, og styret har brukt miljø midler mottatt fra OBOS til dette prosjektet.
Innglassing av verandaer:
Styret mottok tre pristilbud på innglassing etter generalforsamlingsvedtaket i 2023. Etter å ha gått gjennom de ulike vilkårene, og de som vi anså å ha størst kredibilitet og garantier, landet styret til slutt på Lumon innglassing som har erfaring fra en rekke andre borettslag i området. Per 9.4.2024 gjennomgås de siste detaljene til avtalen før oppstart med informasjon og bestilling av beboere. Målet var at bestilling kunne skje fra mai måned. Avtalen er dessverre blitt forsinket grunnet detaljer som ennå ikke er avklart med leverandør. Det er viktig for styret å sikre at kostnadene er nøye utredet og forstått før vi forplikter oss til en kontrakt. Denne grundige tilnærmingen er i tråd med hvordan styret har håndtert tidligere prosjekter, som rørfornyelse, der vi også sikret en klar og forutsigbar kostnadsstruktur. Et sentralt punkt er at leverandøren er avhengig av å søke kommunen om tillatelse for endring av fasadene. I denne sammenhengen er styret opptatt av at kostnadene knyttet til denne tillatelsen skal fordeles på en ryddig måte. Det betyr at beboere som bestiller innglassing vil få disse kostnadene innbakt i sin bestilling, og slik at de ikke vil tilkomme borettslagets felleskostnader. I tillegg vil vi forsikre beboerne om at vi jobber for å inkludere klare avtalepunkter i kontrakten som omhandler garantier og beboernes ansvarsområder. Dette er viktig for å sikre forutsigbarhet og unngå tvister eller uklarheter i fremtiden. Styret arbeider fortsatt med detaljer rundt innglassing. Styret forstår at denne forsinkelsen er uheldig, og vi anmoder derfor at beboere er tålmodige, mens vi ferdigstiller de siste elementene rundt innglassing. Vi har tidligere gitt beskjed om at det ville bli igangsettelse i løpet av våren 2024, men ser dessverre nå at det vil ta lengre tid.
Tiltak og oppgradering lekeplassene:
Høsten 2023 ble flere husker fjernet fra lekeplassene. Dette grunnet at de var i tekniske dårlig stand, og ved at barn kunne bli skadet. Styret er påkrevd å følge HMS regler knyttet til lekeplassene. Styret har i samarbeid med Furuset vaktmestersentral, satt i gang tiltak for å forbedre lekeplassene. Det vil bli engasjert et firma som denne våren skal gjennomføre en befaring på samtlige lekeplasser. Dette for at styret kan garantere for sikkerheten og at de er i forskriftsmessig stand. Utbedringene vil bli gjennomført gjennom våren, slik at barn igjen kan ha glede av oppgraderte lekeplasser.Tiltak/forebygging måker:
Styret har inngått en avtale med PELIAS Norsk Skadedyrkontroll for å se om vi i år kan begrense antall måker som holder til i borettslaget. Det firmaet gjør er at de legger ut falske døde måker på takene for å gjøre det mindre fristende for måkene å slå seg ned hos oss. De har også fjernet reir fra i fjor. Firmaet skal gjennomføre flere tiltak i sommer for å flytte på de falske måkene, og til høsten fjerner de eventuelle reir som har kommet i år. Pelias vil også vurdere andre tiltak, alt etter hvilke erfaringer de har gjort seg i løpet av denne sommeren. Styret tillater med dette å vise til husordensreglene, om at det er forbudt å mate fugler og å kaste ut mat fra verandaene/mate fugler på bakken. Det samme gjelder for søppelposer som ikke blir kastet i våre søppelcontainere. Styret registrerer at det dessverre alt for ofte ligger matavfall utenfor og ikke oppi søppelcontainerne. Dette gjør at det tiltrekker seg både måker og andre dyr.Kjellerboder
Styret har fått en snekker til å lage noen ekstra kjellerboder til utlån. Disse er ikke ment for utleie, men er ment for å kunne benyttes i de tilfellene der beboere er berørt av å ikke kunne benytte egen bod, som følge av for eksempel vannlekkasje.Befaring/vedlikehold steinplatene på byggene:
Styret har i skrivende stund ikke gjennomført alle HMS tiltak i borettslaget. Styret har registrert at enkelte av steinplatene på våre fasader både har sprukket og er i ferd med å løsne. Styret vil med hjelp fra Furuset vaktmestersentral få et firma til å gjennomføre en befaring og ved at firmaet kommer med et tilbud for å utbedre dette. Dette er viktig for å forebygge setningsskader på ytre fasader. Tentativ plan er høsten 2024/vinter 2025.Advokatutgifter
Styret har i enkelte saker måtte benytte juridisk rådgivning. Av hensyn til taushetsplikten kan ikke styret konkretisere alt, annet enn at vi har benyttet advokat i beboer saker, men også ifm oppsigelse av CM Mathisen, samt ifm med forprosjektering av rørfornyelsen, inntil styret fikk avtale med egen prosjektleder for dette. Styret tilstreber å saksbehandle juridisk korrekt i de saker som en mener er nødvendig, dette for å unngå rettslige følger. - Dyrehold
Generelt er det ikke tillatt å holde dyr i Bjørnheim Borettslag. Dyrehold tillates kun i henhold til Lov om burettslag § 5-11. Dyreholdet må ikke være til ulempe for andre beboere. Lufting av hund og katt er ikke tillatt på borettslagets område. Båndtvangen gjelder hele året for hunder og katter i Bjørnheim Borettslag. Regelen om fjerning av ekskrementer gjelder uavkortet. Ved gjentatte klager over mislighold ved beboers dyrehold, kan styret nekte videre dyrehold. Eier av dyr er erstatningspliktig for skader dyret forårsaker.
- Ferdigattest/midlertidig brukstillatelse
Høybråtenveien 33A-C - Boligblokk -Ferdigattest - 1980
Høybråtenveien 33 - Rehabilitering av fasader - Rekkehus - Ferdigattest - 2013. - Utleie
Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Søknadsskjema for utleie/bruksoverlating fås ved henvendelse til styret i borettslaget eller til forretningsfører. Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (3) har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene. Adgangen til bruksoverlating (utleie) er begrenset. Merk at mulighet for korttidsutleie av hele boligen er begrenset til 30 dager jf borettslagslovens § 5-4.
- Konsesjon
Eiendommen er konsesjonsfri.
- Odel
Det er ikke knyttet odelsplikt til eiendommen.
- Servitutter/rettigheter/forpliktelser
Grunnboks utskrift for borettslaget er innhentet og kan fås ved henvendelse til megler.
- Reguleringsmessige forhold/Kommunale planer
Innhentede reguleringsbestemmelser og utsnitt av reguleringsplan oppbevares på ansvarlig meglers kontor og kan utleveres på forespørsel.
Eiendommen/området er regulert til boliger.
- Oppgjør
Samlet kjøpesum og omkostninger forutsettes innbetalt til klientkonto fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. - Energimerking
Eier skal legge frem energiattest for kjøper, før avtale om salg av boligen/bygningen blir inngått. Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Kjøper må skriftlig anmode om en energiattest innen kjøpekontrakten er underskrevet.
- Løsøre og tilbehør
Det er kun integrerte hvitevarer på kjøkken som medfølger dersom annet ikke er avtalt. For øvrig legges listen over løsøre og tilbehør, utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Eiendomsadvokatenes Servicekontor, gjeldende fra 1.februar 2012, til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er tilgjengelig hos oppdragsansvarlig samt på www.nef.no. Til orientering er det full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg.
- Lovanvendelse og kontraktsbetingelser
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Følgende gjelder ved salg til forbrukerkjøper*:
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Selgeren er ikke kjent med at eiendommen er beheftet med mangler i relasjon til offentligrettslige krav ut over det som er opplyst tidligere, jfr Avhendingsloven § 3-2.
*Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen "som den er", jfr Avhendingslovens § 3-9:
Selgers ansvar er da begrenset og vil være en del av kontraktsvilkårene. jf. avhl. § 3-9, 2. pktm.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.I forhold til mangler, er det kun Avhendingslovens § 3-7 "manglende opplysninger om eiendommen" og § 3-8 "uriktige opplysninger om eiendommen" som kan påberopes, med mindre boligen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med ut ifra kjøpesum og forholdene ellers, jfr Avhendingsloven§ 3-9. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
- Salgsoppgave
Salgsoppgaven blir opprettet 01.08.2025 og utformet iht. lov om eiendomsmegling av 29.06.2007.
Følgende dokumenter følger som vedlegg til salgsoppgaven:
- Tilstandsrapport
- Egenerklæringsskjema
- Nabolagsprofil
- Ferdigattester
- Reguleringskart
Salgsoppgaven er ufullstendig uten alle vedlegg. - Oppdragsnummer 703250087
Forkjøpsrett for OBOS-medlemmer
- Forkjøpsrett
Dersom forkjøpsretten blir benyttet, vil kjøper bli løst fra den inngåtte kontrakten. Den forkjøpsberettigede trer da inn i kontrakten på samme vilkår og i henhold til lov om borettslag.
- Meldefrist forkjøpsrett
11.08.2025
Budgivning
- Styregodkjennelse
Kjøper må godkjennes av borettslaget. Dersom styret i borettslaget ikke godkjenner kjøper som ny eier, må boligen videreselges for kjøpers regning og risiko.
Borettslaget har en frist på 20 dager fra søknaden kom frem til laget, på å godkjenne ny eier. - Lånevilkår
Selskapets totale lån og vilkår:
Borettslaget har 1 lån i Husbanken og 1 lån i OBOS Banken.Lån 1)
Lånenr: HUS101-11515011, Annuitetslån
Restsaldo: 103.587.343,-
Restsaldo andel: 323.306,-
Restløpetid: 15 år 8 mnd.
Terminer pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 4,58%
Kapitalkostnader: 2.414,-Lån 2)
Lånenr: OBOS02-98208332368, Annuitetslån
Restsaldo: 28.378.048,-
Restsaldo andel: 88.561,-
Restløpetid: 29 år 5 mnd.
Terminer pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,38%
Kapitalkostnader: 501,-Kjøper oppfordres særskilt å vurdere konsekvensene av eventuelle renteendringer, lengde på evt avdragsfri periode, samt de økonomiske konsekvenser ved utløpet av en avdragsfri periode. Endringer i disse forhold vil medføre endringer i størrelsen av felleskostnadene.
Kjøper forutsettes også å være innforstått med at fellesgjelden i borettslaget og felleskostnadene kan variere over tid, og at den kan øke som følge av beslutninger i borettslagets styre eller generalforsamling.
- Overtagelse
Etter avtale med selger.
- Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperpakke via Tryg. Boligkjøperpakken inneholder: Boligkjøperforsikring, innboforsikring, renteforsikring, flytteforsikring samt bygningsforsikring dersom man kjøper hus eller hytte. Boligkjøperpakken varer i 1 år og må bestilles senest i forbindelse med kontraktsmøte. Kostnaden for pakken legges til oppgjøret. Pakken koster kr 9.950,- for leilighet og kr 19.900,- for hus og hytte. Dersom du ønsker å beholde boligkjøpeforsikringen i hele reklamasjonstiden (5 år) koster det kr 300,- pr år (år 2-5) for leilighet og kr 450,- pr år (år 2-5) for hus.
Det er også mulig å kjøpe kun boligkjøperforsikring som varer i 5 år.
OBOS Eiendomsmegling mottar et honorar for formidling av denne forsikringen.
- Budgivning
Som kjøper vil du få forelagt kopi av budjournal. Eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 3. ledd forbyr oppdragsansvarlig i forbrukerforhold å videreformidle bud til selger med kortere akseptfrist enn til kl 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag. Vi fraråder derfor å inngi slike bud da de ikke vil bli videreformidlet til selger. Ethvert bud må ha en akseptfrist som muliggjør en forsvarlig avvikling av budrunden, samt at det må komme megler i hende minst et kvarter før tidligere bud går ut. For øvrig henvises til forbrukerinformasjon i vedlagt budskjema. I følge eiendomsmeglingsforskriften § 6-3 første ledd har oppdragsansvarlig en plikt til å oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgiver, men henvise til oppdragstaker.
- Lov om hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål.
Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfeller også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
- Ansvarlig megler
Avdelingsleder/Eiendomsmegler Tone Thalberg Andersen
Last ned dokumenter
Her finner du detaljert informasjon om prosjektet og boligene.
Kontakt meg om om denne boligen
Jeg svarer mer enn gjerne på dine spørsmål
Tone Thalberg Andersen
Avdelingsleder / Eiendomsmegler MNEF