Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde ruter

Zyxel ex5501-b0

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene, er det likevel noe du ikke finner svar på, kan du ta kontakt med oss på telefon, chat eller via e-post. Siden vil også bli oppdatert.

Logg på nettverket ditt for første gang.

For å logge deg på bruker du SSID’en du finner på det medfølgende kortet. Passordet ditt står under feltet: Wireless Key.

Hvordan endrer jeg navn på nettverket mitt?

På baksiden av ruteren du har fått utlevert, er det festet et «kort». På dette kortet finner du påloggingsinformasjonen til ruteren. IP-adresse: det er denne du skriver inn i nettleseren din på f.eks mobilen din eller en annen enhet som er koblet til det trådløse nettverket. User Name: dette er det du bruker når du kommer til selve innloggingssiden. Husk at du må bruke småbokstaver. Login Password: etter du har skrevet inn brukernavnet ditt (admin) er det dette du skal skrive inn. Legg merke til at dette kun har store bokstaver.

Jeg får ikke koblet til robotstøvsugeren min, hva gjør jeg?

Enkelte enheter benytter 2.4 ghz frekvensen som er i ruteren. For å kunne koblet f.eks robotstøvsugeren din til det trådløse nettverket, så må du først dele opp nettet ditt, slik at det ikke opptrer som kun ett nettverk. Hvordan gjør jeg dette? For å dele opp nettverket ditt må du være innlogget på ruteren din. Gå til menyen øverst i høyre hjørne (3 streker). Her finner du valget «network settings». Finn valget som heter «wireless» og huk vekk valget som gjør at 2.4 ghz og 5 ghz har like innstillinger. Du må deretter gi nettverket markert med 2.4 Ghz et unikt navn. Dette gjør du enkelt ved å f.eks skrive 2.4 bak navnet som allerede står der.

Hvorfor opplever jeg at hastigheten over Wi-Fi er annerledes enn det som er avtalt?

Grunnen til at du opplever at hastigheten over Wi-Fi er noe lavere, skyldes flere grunner. Det kan være: - enhetene dine (kanskje har du en eldre iPad eller mobil som ikke er laget for høye hastigheter? PC’en din kan ha et gammelt nettverkskort med mer). - kanskje har naboen din justert sin signalstyrke på ruteren sin? - det kan være valg av kanal på selve ruteren (sjansen for at flere er på samme kanal er alltid til stede). - det er flere enheter som er koblet til samme nettverk som da bruker av ruteren din sin kapasitet. - bygningsmasse i leiligheten din vil også påvirke både hastighet og dekningen. Har du tykke betongvegger, så vil dette være noe som kan påvirke. - det er med andre ord mange ulike faktorer som påvirker ditt trådløse nettverk.

Mer om trådløst nett

Hvordan slå på WPS?

For å aktivere WPS på ruteren din benytter du WPS knappen som du finner på ruteren sin høyre side.

Autentiseringsmetode (WPA):

Den nyeste autentiseringsmetoden er WPA3. Det kan være at din enhet ikke støtter dette og dermed vil du kunne oppleve at enkelte av dine enheter kan ha problemer med å få koblet seg til det trådløse nettverket. Du kan selv endre dette ved å logge deg inn på ruteren og gå til menyen. Gå til «network settings» og se litt ned på siden hvor du finner et valg som heter «Security mode». Her kan du selve endre til WPA2-PSK (som blant annet støttes av eldre enheter) i nedtrekksmenyen. Eldre enheter fra blant annet Apple som iPad 4 og produkter som bruker iOS versjon 12 eller eldre kan oppleve problemer med å koble seg til nett. Det samme gjelder også eldre Microsoft Surface-modeller. På noen enheter kommer det opp en sikkerhetsadvarsel når man velger WPA 2. Dette er ikke farlig og har ikke noe å si for hjemmenettverket. Vi kan dessverre ikke ta høyde for alle scenarioer eller ulike enheter.

Wi-Fi 6

Når det gjelder Wi-Fi 6, skal de aller fleste eldre enheter støttes av dette, men man kan altså fortsatt få utfordringer med interoperabilitet (dette betyr kort fortalt at ikke din iPhone klarer å utveksle informasjon). Hvordan ser du dette? Dette kan blant annet føre til at ditt trådløse nettverk ikke vises i listen over tilgjengelig trådløse nettverk på din mobil. Eller du kan ha problemer med i det hele tatt å få koblet deg til. I noen tilfeller kan det f.eks hjelpe med en driveroppdatering/oppdatering av programvare o.l Dette kan arte seg ved at nettverket ikke blir synlig i det hele tatt, eller ved at man ikke får koble seg på.

Ikon med dame i telefon

Kontakt oss i OBOS OpenNet

Tlf kundeservice: 21 01 61 50
E-post kundeservice: service@opennet.no
Salgsavdelingen: salg.opennet@obos.no

Åpningstider

Mandag–fredag kl. 08.00–20.00
Lørdag kl. 10.00–14.00

Chatten er åpen hverdager kl. 10.00–18.00

Åpningstider røde dager i mai 2024
01.05: Stengt
09.05: 10-16 på chat og e-post
17.05: Stengt
20.05: 10-16 på chat og e-post

Besøksadresse

Freserveien 1, 0195 Oslo