Hopp til innholdet

Robotene kommer

RPA-analytiker Andreas lager roboter på jobb. De virtuelle kollegene tar over stadig mer av rutinene slik at menneskene i OBOS skal få gjøre flere menneskelige oppgaver.

Kunstig intelligens, blockchain, machine learning, internet of things og robotisering. Da han var på intervju for jobben i OBOS, ble Andreas Sædberg Hansen fort overrasket over den store satsingen på digitalisering og ny teknologi. Nå er han en del av den.

– Vi har konkrete prosjekter på det som mange andre steder bare er buzzwords, drømmer og prat. Så kan det bli kjempevellykket eller ende opp i total fiasko, men vi får prøve nye ting og lærer uansett en del på veien.

OBOS trenger flere som Andreas. Se alle ledige stillinger i OBOS-konsernet.

Usynlig kollega

Som RPA-analytiker får han lede robotsatsingen i OBOS. Snart er de overalt – i alle interne systemer, hos eksterne leverandører og i kontakten med boligkjøpere og -eiere.

– Jeg har alltid vært kjempeinteressert i teknologi, innovasjon og nye ting, og visste ganske tidlig at jeg ville jobbe med noe innenfor det. Samtidig har jeg alltid tenkt at teknologi blir ekstra spennende når det gir en form for nytte. Ikke bare fordi det er kult og gøy, men fordi det kan bidra til noe positivt.

Ikke alle vet hva en RPA-analytiker gjør. Robotic Process Automation skal enkelt forklart automatisere arbeidsoppgaver folk tidligere har gjort manuelt. Det er ikke de fysiske, fortsatt litt klossete robotene du har sett videoer av i Facebook-feeden din. Andreas utvikler usynlige software-roboter. De som kun eksisterer i systemene, simulerer tastetrykk og utfører regelstyrte beskjeder.

Mer tid til det viktigste

Andreas jobber med alle avdelingene og kartlegger prosesser for å se hva som kan automatiseres. Hvor komplekst er det? Hvor dyrt er det å utvikle og drifte? Hvilken nytte vil det gi?

I starten var det mange som litt nervøst spøkte om at han var der for å nedbemanne dem, erstatte dem med maskiner. Men robotene skal ikke ta over jobbene – de skal endre dem.

– Vi gjør ikke dette for å ta fra våre ansatte arbeidsoppgavene deres, men for å gi dem mer tid til å møte kundene. Gi dem mer tid til det viktigste arbeidet, det menneskelige: Rådgivning og oppfølging når folk skal ta et så stort valg i livet som å velge hvor de skal bo, sier Andreas.

Slutt på å hente tall fra et Excel-ark og punche dem inn i et annet. Slutt på å manuelt behandle tilbakebetaling av utlegg fra vårdugnaden i boligselskapet.

– Robotene vi lager jobber på samme måte som mennesker. Forutsetningen er at prosessene er regelstyrte. Det er altså ikke kunstig intelligens, fordi arbeidet er basert på rutiner. Vi har på forhånd bestemt at «hvis det skjer, gjør roboten dette».

Tettere på, raskere svar

– Jeg tror kundene våre forventer at digitale ting skal skje superkjapt, men også at de, når de skal ta så store avgjørelser i livet sitt som å kjøpe en bolig, vil ha tett oppfølging og rådgivning av et menneske.

Andreas får spille andre gode. Løse de enkle sakene kjapt, være tett på når de store tingene skal gjøres. De som skal bygge OBOS-boliger har tid til å gjøre nettopp det fordi de bakenforliggende systemene fungerer. Jobben hans hjelper også boligkjøperne og -eierne.

– En del av løsningene vi jobber med nå skal gjøre det enklere for folk å bidra. Den som alltid legger ut for pølsefesten til årsmøtet, for eksempel, skal ikke måtte vente i ukesvis på å få igjen pengene sine. Det skal ikke være vanskelig å gjøre noe bra i lokalmiljøet sitt.

Ting som tidligere har tatt to uker kan snart ta et minutt.

– Den nye teknologien kommer, og det skjer raskt. Med smartere løsninger forenkler vi hverdagen både for ansatte i OBOS og for kundene våre, som skal bo i fremtidens hjem og bydeler. Det er umulig å si hvordan disse tingene ser ut om ti-femten år, men jeg håper jeg får være med på å lage dem.

Et verdivalg

Andreas kom inn i OBOS etter to år i en konsulentjobb, der han jobbet med store aktører innenfor bank og finans. Han ville være en del av et arbeidsmiljø over lengre tid, se de langsiktige gevinstene av arbeidet. Være på innsiden og bli ordentlig kjent med folk. Men ikke hvor som helst.

– OBOS fremstod som en god samfunnsaktør som ønsket å gjøre noe bra for befolkningen. Vi er opptatt av likestilling, vi bidrar til gode formål gjennom arrangementer og sponsorater, og vi er synlige i lokalmiljøene. OBOS har verdier som reflekterer mine egne standpunkter, så jeg tenkte at jeg ville passe inn her.

Ingen tror at han skal nedbemanne dem lenger. Tvert imot, Andreas får jobbe med nysgjerrige mennesker fra alle avdelinger i hele selskapet.

– Alle har noe som muligens kan automatiseres. Derfor får jeg også jobbe med alle og blir kjent med mange kjempedyktige folk. Det er vanskelig å si at det finnes én spesiell type folk i OBOS, men det finnes i alle fall en fellesnevner: Alle er stolte over det de gjør!