17 passivhus presser bransjen

Passivhus, illustrert av Helena Ohlsson.

17 nye passivhus på Mortensrud i Oslo betyr noe for byggebransjen: Flere kan bli villige til å satse, mener teknisk sjef Trine Dyrstad Pettersen i Mesterhus.

Trine Dyrstad Pettersen har jobbet med passivhusprosjektet Rudshagen sammen med OBOS, men det er ikke bestemt om det er nettopp Mesterhus som skal være entreprenør på de nye boligene. 

Uansett har Mesterhus en målsetting som sammenfaller med den til OBOS: Å bygge boliger som vanlige mennesker har råd til.

Bygger for mannen i gata

– Vi i Mesterhus skal bygge for mannen og kvinnen i gata, ikke for den som kan betale hva det måtte være. Men den håndverksmessige kvaliteten på et passivhus må være veldig høy, og det er utfordrende å bygge husene så tette og så grundig isolerte. Foreløpig er vi ikke sikre på hvor mye dyrere et passivhus faktisk vil være, forteller Pettersen, som har doktorgrad på feltet energi i boliger, og har lang erfaring fra arbeid med energieffektive hus i Byggforsk. 

Utfordrer leverandørene

Mesterhus er i ferd med å bygge en passivhus-barnehage i Namsos og et passivhus i Bodø. Under arbeidet med huset i Bodø har Mesterhus måttet utfordre leverandørene, og dette har vært viktig på veien, mener Pettersen.

Hun understreker at det først blir en utvikling innen bransjen når de store aktørene engasjerer seg. Enkeltpersonen som setter opp sitt eget passivhus, presser ikke bransjen.

På vei mot et massemarked

– Det at OBOS har tatt skrittet og bygger passivhus, er med på å presse bransjen til å komme med gode og kostnadseffektive løsninger. Når byggebransjen ser at det finnes et massemarked for passivhus, kan flere bli villige til å se på utviklingen av produkter og løsninger. De store aktørene har så langt ikke vist interesse og vilje til å satse på slike prosjekter, men det er i ferd med å forandre seg nå,  sier Pettersen. 

Les mer om passivhus i OBOS-bladet nr 1 2010, som går ut til medlemmene i februar. 

27.01.2010