Hopp til innholdet

Langsom hobby

Keramikk er trendy som aldri før. Og aller helst vil vi dreie selv.

Tekst Christina Skreiberg  Foto Inger Marie Grini

 

I et verksted på Frogner i Oslo surrer en leirklump rundt og rundt på en dreieskive.  På et eller annet tidspunkt vil klumpen forvandles til en keramikkskål.

− Det er en fantastisk følelse å sitte her, i flere timer, uten å skulle prestere. Det blir litt som meditasjon. Hverdagen ellers er jo så hektisk, sier Mette Mortensen (38).

 

Obos-bladet
Håndverk, som for eksempel keramikk, har fått en renessanse, sier trendekspert Cathrine Røsseland.

 

Hun ble ivrig hobbykeramiker for to år siden. På den tiden jobbet hun som motejournalist i motebladet Costume. For ett år siden sluttet hun i jobben for å satse som matstylist, et valg som gir mer tid og fleksibilitet til å drive med keramikk.

 − Som motejournalist hadde jeg mange deadliner. Alt skulle gå fort. Her i verkstedet må man bare roe helt ned. Ofte kommer jeg hit og er litt stressa, men da får jeg ikke til noe som helst. Det går ikke å gjøre sakte ting fort.

Trend verden rundt  

Keramikkfaget er i ferd med å få en realt oppsving, både her hjemme og rundt om i verden. Den amerikanske keramikeren Eric Landon, som har slått seg ned i København, har over 720.000 følgere på Instagram. I New York kan man delta på såkalte “Sip & Spin”-kvelder, hvor man kan tilbringe fredagskvelden ved dreiehjulet, og får servert vin. Brad Pitt forteller til magasinet GQ at han har begynt med keramikk for å komme over skilsmissen fra Angelina Jolie. I kultmagasiner som Kinfolk og Apartamento, samt i massevis av glansede interiør-, mote- og livsstilsmagasiner, pryder håndlaget keramikk magasinsidene.

Her hjemme er tendensen den samme. Sissel Brevik, som er grunnlegger av Liv i Leire, opplever stor pågang. Hun holder kurs og driver flere keramikkverksteder, på Frogner og Grünerløkka i Oslo, i Moss, i Ski, samt på Bærums Verk og i Lillestrøm – de to sistnevnte er nå franchiser. Kursene, som holdes annenhver uke, er alltid fulle. Og ser du til landets fremste kokker, har flere av dem valgt å ta i bruk keramikk. Maten på Michelinstjerne-restauranten Maemo servert på hånddreid servise laget av norske Anne Udnes, og i Even Ramsviks nye kokebok "Ny, norsk mat", er maten presentert på serviset til nettopp Mette Mortensen.  

En sakte bevegelse

Men, hva får menn, kvinner, kjendiser og it-jenter til å delta på kurs for å kna en leirklump? Inkludert undertegnede. Hva får 750.000 til å følge en kjekk keramiker på Instagram? Inkludert undertegnede.

− Vi ser at håndverk, som keramikk, har fått en renessanse. Før var dette noe eldre damer i flagrende klær drev med, men de siste årene har håndverket fått status, nesten på lik linje med kunst, arkitektur og design, sier trendekspert Cathrine Røsseland.

− Jeg ser på søken mot å drive med noe taktilt og organisk som en forlengelse av tendenser som slow food, Do It Yourself (DIY), slow-hva som helst, egentlig. Det er en motvekt til det hektiske og teknologiske samfunnet vårt. Flere vil for eksempel vite hvor maten deres kommer fra, flere dyrker selv, og dette er knyttet tett sammen. Leire er jord, så det er litt som å stikke fingrene i jorda, roe ned, og vite hva det du setter på spisebordet ditt kommer fra, sier hun.

 

 

Obos-bladet
Hos Liv i Leire på Frogner i Oslo har medlemmene tilgang til felles verksted.

− I tillegg er det å lage keramikk ganske avansert. Dermed gir denne hobbyformen en viss status, den viser at du har både tid og evne, derfor er det mange estetikere som trekkes mot keramikken, sier Røsseland.

Jobbe med hendene

 Det er fredag ettermiddag i verkstedet på Frogner. Mortensen skal først dreie. Deretter glasere.

− Jeg driver med dette fordi jeg har helt dilla. Mitt store prosjekt er å lære meg å dreie fat og blande min egen glasur. Helten er lokale Anette Krogstad. Hun gjør dette helt perfekt, sier Mortensen.

Den nye dillen har hun fått takket være en venninne som samlet fire av sine venner til et nybegynnerkurs. Alle havnet i verkstedet etterpå.

− Først tenkte jeg, ja, hvorfor ikke, det er hyggelig å gjøre noe sammen.

Første helgen skjønte vi ingen ting. Men man må bare øve, øve og øve, og få teknikken inn i hendene og sitte foran dreiehjulet i timevis. Ingen kan egentlig fortelle deg hvordan du gjør det, du må bare bli kjent med leiren. Nå, to år etter, hender det fortsatt at jeg ikke får til noen ting, fordi hendene ikke helt er med, eller hodet er et annet sted, sier Mortensen.

Etter 13 år som journalist og stylist i motemagasiner, jobber hun nå med å bygge opp en portefølje som matstylist.

− Jeg begynte med mote fordi jeg ville være kreativ. Men jeg fikk ikke brukt hendene, og tidsfristene ble bare strammere og strammere. Jeg kommer fra en familie hvor alle er veldig flinke til å lage ting med hendene. Etter hvert kjente jeg at det ble mer og mer viktig for meg, sier hun.

Mortensen er også med i et andelslandbruk, hvor hun graver i jorda, og er opptatt av nettopp hvor maten vi spiser kommer fra.

 

 

Obos-bladet

− På samme måte som at jeg liker mat som er laget fra bunnen synes jeg det er noe veldig fint ved å lage mitt eget servise. Det gjør meg egentlig ganske stolt. Jeg vet hvor utrolig mye jobb det ligger bak, og i motsetning til en masseprodusert kopp eller skål fra Ikea har mine særpreg og skavanker.  

Når leiren kaller

Sissel Brevik, fra Liv i Leire, har hatt et intensivt år med kursing og etablering av nye verksteder og franchiser. Hun kjenner det på kroppen når leiren kaller.

 − Når det skjer mye rundt meg får jeg behov for å jobbe med leire. Jeg liker å ha den jordingen i hverdagen, leire er tross alt jord. Det er prosessen og kontakten med leiren som er viktig for meg, mye viktigere enn resultatet, sier hun og forklarer at det gjør oss godt å drive med noe taktilt.

I verkstedet på Frogner blir det sakte men sikkert mer folksomt. Her har alle nøkkel og låser seg inn og ut som de ønsker. Folk holder på med sitt, noen småprater, andre er dypt konsentrert.
En av dem er Håkon Øritsland (52). Han er øyelege på dagtid, keramiker på fritiden. − Jeg hadde keramikk som valgfag på gymnaset i to år, og hadde en kjempeflink og inspirerende lærer. I mange år gikk jeg og tenkte at jeg ville gjenoppta det. For et års tid siden gikk jeg forbi dette stedet, og bestemte meg for å prøve igjen. 

Nå produseres det kopper og skåler. Og tekanner – «som er for de mer avanserte»,  skyter Mortensen inn.

- Jeg har en veldig travel jobb, med mye ansvar, og må være veldig våken gjennom hele dagen. Dette krever ingen ting av meg. Det er stille, rolig, ingen ting går fort.  Prosesser tar den tiden det tar. Og hvis det ikke blir fint, begynner jeg bare igjen, sier Øritsland.

- Det er veldig zen.

 

Mettes inspirasjonstips fra Instagram:

Lokale helter:
@krogstadanette og
@eyvindsolli

Ute i verden:
@tortuscopenhagen
@kowalskipottery
@studio_oyama
@fefostudiony
@skyecorewijn
@mariongrauxpoterie.

  

Her kan du gå på kurs:

keramikkurs.no(Lenke ut) - Oslo, Bærums Verk, Moss, Ski, og Lillestrøm

embla-keramikk.com(Lenke ut) - Oslo
maya-kulturskole.no(Lenke ut) - Oslo

ingridkristine.no(Lenke ut) - Vestfold

makerspacenorway.no(Lenke ut) - Kristiansand
facebook.com/stinessenkeramikk(Lenke ut) - Bergen

 

Oversikten er ikke fullstendig