Operarockeren
En svensk operasanger rørte hjertet til Stjernekamp-aktuelle Marius Roth Christensen (49). I dag elsker han både rock og opera.
HVEM: Marius Roth Christensen, musiker.
HVA: Deltar i Stjernekamp høsten 2021.
HVOR: Ansatt i Den Norske Opera & Ballett
MEDLEMSFORDEL: OBOS-medlemmer får 20 prosent rabatt på billetter til forestillinger og omvisninger i Den Norske Opera.
Tekst: Silje Pileberg
Foto: Anne Valeur
Det var tidlig på 1990-tallet at Marius Roth Christensen fikk ørene opp for operamusikk. Han satt i sofaen på det hyggelige kontoret til sangpedagog Folke Bengtsson på Musikkonservatoriet i Oslo – i dag Norges musikkhøgskole.
På en knitrete LP-plate spilte Bengtsson musikk fra operaen «La Bohème», med den svenske sangeren Jussi Björling.
– Det var så vakkert!
Sangstudenten var på den tiden gitarist og andrevokalist i rockebandet Seigmen. I dag er han fast ansatt i Den Norske Opera & Ballett, men nå er han i permisjon og har i sommer fylt seterader i Tønsberg med showet «Forever Young – den gangen sommerferien var uendelig lang».
I høst står han overfor nok en musikalsk utfordring – som Stjernekamp-deltaker i beste sendetid på NRK.
Musikalsk barndom
Det var med rock det begynte. Han var med i flere ungdomsband på hjemstedet Nøtterøy utenfor Tønsberg. I 1989 startet han og fire kompiser bandet Klisne seigmenn, det som senere ble kalt Seigmen.
– Jeg er operasanger til daglig, men rocker i hjertet. Jeg har drevet med ting samtidig hele tiden, forteller han.
Sang og musikk har vært en del av Christensen så lenge han kan huske. Som barn stilte han seg gjerne opp foran familien og sang. Genene spilte nok inn, tror han.
– Pappa var en ivrig innringer på NRK-programmer. Vi tok alltid programmene opp på kassett. En gang han kom igjennom, skulle han synge svaret.
Faren, Calle, sang og sang. Etter hvert tenkte han at han måtte slutte. Da sa imidlertid programlederen: «Nei men Calle, ikke slutt – du synger så vakkert!»
Programlederen var artisten Nora Brockstedt.
– Det opptaket har vi hørt så mye på at kassetten er utslitt, ler Christensen og legger til:
– Foreldrene mine har det i seg. De har hørt mye på musikk, og mamma er veldig god til å legge på andrestemmer. Men de har aldri sunget i kor.
Møtet med klassisk
På Toneheim folkehøgskole forstod Christensen at det var musikk han ville drive med. Han fikk gode venner som var dyktige musikere.
– Det var der jeg ble kjent med klassisk musikk. Jeg skjønte at jeg skulle prøve å skolere stemmen min, og jeg øvde mye.
Da han begynte på Musikkonservatoriet, ble han kjent med Folke Bengtsson, som så et potensiale.
«Ghe gelida manina» fra La Bohème var den første ariaen han lærte seg. La Bohème er fortsatt favorittstykket hans.
– Jeg anbefaler det ofte til folk som ikke kan så mye om opera.
Les hele intervjuet med Marius Roth Christensen i september-utgaven av OBOS-bladet.
Relaterte saker
Slutt på Alenefesten
Når Jon Niklas Rønning går på scenen på Latter i høst, er det sammen med en han har sett opp til siden han var ti år.
Det skjer noe på Ulven ...
Hva skjer når ballett møter byggeplass? Når Operaorkestret rigger seg til mellom heisekraner og betong? Vi slapp stjernene fra Den Norske Opera & Ballett løs på Ulven.
Den Norske Opera & Ballett
Opplev magien i operahuset med 20 % OBOS-rabatt.