Senait sitter ved kassa på Meny på Tveita Senter.
Byutvikling

Tveita for alltid

Godt miljø, hyggelige kunder og den nære nabolagsfølelsen er noen av grunnene til at de ansatte blir på Tveita Senter år etter år.

Hva har Senait, Iftikhar og Eva Marie til felles? Møte- og arbeidsplassen Tveita Senter! Senteret feiret 50-årsjubileum i 2020, og er et OBOS-nærsenter med rundt 70 butikker og tjenester. Dette gjør det til et av Oslos 15 største kjøpesentre.

Det store senteret har likevel et intimt og godt miljø, og leser du videre kommer du fort til å skjønne hvorfor de ansatte blir værende i jobben – år etter år.

– En gang Tveita, alltid Tveita

Senait Hailemariam har jobbet på Meny i 26 år. Det skal hun fortsette med helt til hun trenger rullator!

– Tveita er et hjem for alle. Jeg bor en halvtime unna med bil, og kunne ha fått en jobb nærmere hjemmet, men nei – jeg har ingen tanker om å jobbe andre steder. En gang Tveita, alltid Tveita, sier Senait og ler.

Senait er kassaleder ved Meny på Tveita Senter, og har jobbet i butikken i 26 år. Da hun begynte, het butikken Jens Evensen, og siden den gang har både senteret og kundene forandret seg.

– Tveita Senter er et familiested. Jeg har fulgt mange kunder fra de var små og til de selv har blitt foreldre, eller besteforeldre. Jeg kjenner flere generasjoner. Det er en trygghet både for meg og kundene, sier Senait.

– Kundene kjenner meg, og de gode kollegaene mine er som søsken for meg. Jeg ser dem hver dag, vi gir hverandre klemmer og ler masse sammen. Trivsel er viktig. Er du glad, så blir jeg glad, og omvendt.

Senait jobber med mat og elsker å lage mat selv. – Nå som alle nordmenn spiser fårikål, har jeg laget en egen vri på den. Jeg bytter ut kålen med spinat, og det er kjempegodt. Du burde prøve!
Det er mange kunder som syns det er hyggelig å prate med Senait, og derfor blir det ofte litt kø i kassa hennes.
Da Senait ble 50 år fikk hun et halskjede med et gullhjerte kollegaer. På hjertet står det Tveita med løkkeskrift.

En gratis klem

Det er ofte litt ekstra kø i kassa til Senait. Det er nemlig mange kunder som gjerne venter litt lenger for å få en liten prat. I fjor kom hun til finalen da ukebladet Hjemmet kåret «Norges hyggeligste kassamedarbeider».

– Energien som oppstår mellom mennesker er givende, og kunder gir meg denne energien.

–Jeg har blitt godt kjent med mange kunder og jeg spør ofte hvordan de har det. Mange er glade for at jeg spør. Hvis jeg ikke ser en kunde på lenge, begynner jeg å lure på om det har skjedd noe. Og når de endelig kommer tilbake, får jeg kanskje vite at de har vært på ferie eller at de har vært på sykehus, forteller hun.

– Det er mange ensomme mennesker som ikke har så mange andre å snakke med. Det at noen har tid til å lytte til hvordan de har det, kan være viktig for mange og kanskje det er den eneste kontakten de har med andre mennesker den dagen. Noen trenger en klem. En klem er gratis, så det gir jeg gjerne bort hvis noen trenger det.

Tveita i gull

Da Senait ble 50 år tidligere i år, overrasket kollegaene henne med kaker, sang og en spesiell gave – et halskjede med et gullhjerte. På hjertet står det Tveita med løkkeskrift.

– Tveita er mitt andre hjem. Døtrene mine har skjønt at det ikke nytter å spørre meg om jeg vil bytte jobb. De vet at livet mitt er på Tveita, og at jeg ville bli ulykkelig om jeg skulle slutte her.

– Jeg føler at Tveita er et hjem for alle, uansett kultur og nasjonalitet. Jeg tror det er derfor folk liker seg så godt her, fordi det er et inkluderende miljø på senteret. Jeg vet om mange kunder har fortsatt å handle på Tveita Senter selv om de har flyttet andre steder.

Nesa i mobilen

Tidene har forandret seg på 26 år. Da Senait begynte å jobbe på Tveita Senter var det en stor kafeteria med husmannskost og utsikt i andre etasje – en populær og sosial møteplass. I dag har teknologien ført til at mange kunder er i sin egen verden når de handler.

– Noen kunder går med hodetelefoner eller snakker i mobilen når de skal betale. Jeg liker å få øyekontakt med kundene, men noen er mer opptatt av mobilen sin. Det er en utvikling jeg ikke liker så godt. Jeg liker å hilse og smile, og ønske god helg, god jul eller god påske.

I løpet av en arbeidsdag sitter Senait mange timer i kassa. Armer og skuldre brukes mye med handlebåndet.

– Jeg elsker å sitte i kassa, men det krever trening av armer og skuldre. Planen min er jo å bli på Meny på Tveita Senter til jeg går med rullator, så jeg er flink til å trene. Ha-ha-ha.

Les også: Drabantbyenes urbane møteplass

– Det er personlig, avslappende og hyggelig på Tveita Senter. Folk kjenner hverandre, og jeg hilser på utrolig mange hver dag, sier Iftikhar Malik som eier Subway-restauranten på Tveita Senter.

– Et smil er det beste vi har

Iftikhar Malik har jobbet på Subway i sju år. Han vet akkurat hva kundene hans vil ha.

– Han husker alltid hva jeg skal ha, og det er alltid så hyggelig å komme hit.

Det sier en fornøyd kunde og peker på Iftikhar Malik som eier Subway-restauranten på Tveita Senter.

I sju år har Iftikhar Malik drevet spisestedet i hurtigmatkjeden som er kjent for gode sandwicher og salater. Han eier også Subway på Strømmen og Liertoppen, og en Jafs-filial på Oppsal, men han trives aller best på Tveita.

– Det er mer personlig, avslappende og hyggelig her på Tveita. Folk er mindre stresset og har tid til å slå av en prat. Det er mer hektisk på de andre stedene. Det er sikkert fordi at folk ikke føler den samme tilhørigheten, sier han.

– Tveita er mer lokalt. Folk kjenner hverandre. Jeg har gode relasjoner til mange av de som jobber på både Meny og Coop, og jeg kjenner vekteren godt. Jeg hilser også på veldige mange kunder hver dag. Det frister ikke å jobbe noe annet sted.

Et smil og en spøk

Iftikhar jobbet som salgsleder innen forsikring i mange år før han begynte i restaurantbransjen for sju år siden. Grunnen til at han trives så godt i denne bransjen er menneskemøtene.

– Mennesker er viktige i hverdagen min – det gir meg masse energi. Hvis noen er litt sure og gretne hjelper det ofte med et smil og en spøk. I min verden er et smil det beste vi har. Da kan humøret gå fra null til hundre på et øyeblikk.

Rushtid

Mellom klokka 11:30 og 12:30 er det rushtid på Subway. Da skal folk ha lunsj. Han anslår at rundt 80 prosent er faste kunder, og Iftikhar husker som regel hva disse skal ha.

– Kundenes favoritter er sandwich med tunfisk, og sandwich med kylling teriyaki. Det er mange ungdommer som kommer hit i storefri. Jeg synes at mange er for strenge med ungdommene. Jeg har god erfaring med å være tålmodig med dem, og slå av en prat. Vi må lære dem opp litt og passe på dem, synes Iftikhar.

– Noen ganger mangler de en femmer, og da sier jeg at de kan komme innom med femmern i morgen. Og de kommer alltid! Hvis noen i gjengen er frekke eller bråkete, så korrigerer de hverandre og sørger for å oppføre seg skikkelig. Jeg tror det er fordi at de føler seg velkommen.

Han forteller at både kundene og kjøpemønsteret har endret seg i løpet av de sju årene har drevet Subway på Tveita. Særlig de unge kjøper mer mat.

– Det virker som at de har bedre råd. Kanskje er det fordi at ungdommer får egne bankkort og at Vipps gjør det enklere å overføre penger? Det er jo veldig lett å overføre mange, små summer. Det vet jeg selv. Jeg får jo en del Vipps-krav fra mine egne barn, sier han og ler.

Jobber mye

Familien Malik bor på Manglerud, og Iftikhar farter ofte mellom de ulike restaurantene. Med personalansvar for mange ansatte og mye kontorarbeid, har han mer enn nok å gjøre.

– Jeg begynte å jobbe da jeg var 18 år, og jeg har alltid jobba mye. Når jeg ikke er på jobb, reiser kona og jeg gjerne bort, sier han og innrømmer:

– Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til Netflix, og til å være aktiv og sosial. Det blir mye jobb, så da er det bra jeg liker jobben min!

Les også: Kjøpesenteret før, nå og framover

– Vi er jo som en liten familie

Eva Marie Willms har jobbet på Zizzi i 14 år og er på fornavn med 100 av kundene sine. Minst!

– Kunden kommer alltid først, men det er ikke slik at kunden alltid har rett. Hvis jeg hadde gitt alle kundene rett, hadde veldig mange gått ut av denne butikken med altfor store klær, sier Eva Marie Willms og smiler.

Hun er daglig leder i klesbutikken Zizzi på Tveita Senter som har et bredt utvalg av dameklær i store størrelser. Da hun begynte i jobben i 2010, hadde hun aldri vært på Tveita før. Etter 14 år på Tveita Senter kjenner hun både kundene og de ansatte godt.

– Tveita Senter er ikke for stort og ikke for lite – og jeg liker å jobbe på et sted der jeg blir godt kjent med kundene.

– Jeg har jobbet på større kjøpesentre tidligere, men her er det mer nedpå og laidback. Tveita er et hyggelig og avslappet senter, og det er ingen som er «høyt på strå» her, sier Eva.

– Jeg er nok på fornavn med sikkert 100 av kundene våre, og jeg har kunder som kommer kjørende fra Drammen for å handle her. Jeg tror grunnen er at kundene vet at de får god kundeservice og at de alltid får den hjelpen de trenger, forteller hun.

Eva Marie Willms er daglig leder ved Zizzi på Tveita Senter, og setter pris på at det er et koselig og hyggelig senter.
– Tveita Senter er ikke for stort og ikke for lite – akkurat passe!
– I min verden er et smil det beste vi har. Da kan humøret gå fra null til hundre på et øyeblikk, forteller Iftikhar Malik.

Venninne og psykolog

Eva Marie Willms elsker å snakke med folk og kunne ikke tenke seg noe bedre enn å jobbe i butikk. Noe av det hyggeligste hun opplever, er når kundene smiler fra øre og øre og oser av selvtillit når de går ut døra.

– Vi selger klær til kvinner som har former, og hvis vi får noen av dem til å føle seg vel eller kanskje våger å gjøre noe de egentlig ikke tør, så gjør det dagen vår. Noen ganger spør kundene om de får gi oss en klem, og det lever vi lenge på!

– Man blir litt psykolog og venninne med mange av kundene. Vi er som en liten familie, egentlig. Mange av kundene våre har stiftet familie i løpet av de 14 årene jeg har jobbet der, og vi har underholdt barna deres mens mødrene har prøvd klær. Vi kaller oss bare «Tantene på Zizzi», sier hun og ler.

Hun forteller at hun også møter mange ensomme mennesker gjennom jobben sin.

– Under pandemien merket vi også at det var mange som var ensomme og som trengte noen å snakke med. Da er det ekstra fint å kunne ta seg tid til en prat.

Reker, vin og sang

Eva synes et godt miljø er viktig for å trives, ikke bare blant kollegene i butikken, men også overfor de ansatte i nabobutikkene.

– Vi har gode og hyggelige naboer overalt, og mange av dem har blitt venner gjennom årene. Vi har en felles kantine som er et hyggelig møtested der det er naturlig å snakke med hverandre, men også med mulighet til å sitte for seg selv.

– Hver sommer inviteres dessuten alle ansatte på senteret til en båttur på Oslofjorden med reker, vin og sang. Det hender også at vi ansatte tar en lønningspils sammen, og det er veldig hyggelig.

Les også: Et hjem nummer to

Perler og bling

Nå bugner butikken av nye varer og siste skrik innen høstens mote. Eva gleder seg like mye som kundene.

– Her er det nesten som julaften hver dag. Jeg elsker jo klær, og bruker bare klær fra Zizzi. Jeg har et eget rom med klær hjemme, og jeg tør ikke telle hvor mange plagg det har blitt. Men det er mye! Denne høsten er det mye fint som kommer. Butikken bugner over med jeans, strikk og varme jakker. Snart kommer også partysesongen og da kan jeg avsløre at det blir mye bling, forteller Eva.

– Det passer jo fint, for damene på Tveita liker å pynte seg!

Få siste nytt fra OBOS Eiendom