Hopp til innholdet

Maraton på Oslo Nye Teater

Elena Ferrantes store krønike er blitt en seks timer lang maratonforestilling

– Vi bodde i en veldig autentisk del av Napoli, labbet rundt i 35 grader og opplevde den kaotiske gamlebyen der mopeder hele tiden suser forbi i de trange smugene. Det var slitsomt. Og fantastisk.

Stine Fevik har vært i Napoli før, men denne gang føltes reisen annerledes. I høst spiller hun fortellerrollen Elena Greco på Oslo Nyes oppsetning av Elena Ferrantes store krønike «Napolikvartetten»: «Min briljante vennine».

 – Jeg hadde bøkene på Kindle og kunne slå opp scener mens jeg stod på Piazza Garibaldi eller gikk langs Via Toledo. Elenas opplevelser ble så levende. Og da vi følte oss slitne og skitne av storbyen og reiste ut til Ischia – akkurat slik Elena gjorde – var det som å være i en reklame for italiensk gelato. Kjøre scooter med vind i håret gjennom det frodige landskapet på vulkanøya og kjenne på harmonien. Latterlig vakkert.

De fire Ferrante-bøkene om Lila og Elena som vokser opp i en fattig bydel i Napoli har siden første bok utkom i 2012 grepet en hel verden med sitt grimme portrett av den italienske byen. I fjor kom filmen. I det norske teaterstykket har Ingvild Holthe Bygdnes rollen som Lila Cerullo, jenta lesere gjerne omtaler som «hun slemme».

– Lila er virkelig mørk. Dykker man for langt ned i henne, kan det bli skummelt, sier Bygdnes.

 

Gjennom 60 års italiensk historie – med vold, fascisme, undertrykking og Camorraen pustende i nakken - føles ambivalensen i vennskapet iblant kveldende. På hver sin måte tester begge karakterene hvor langt de kan gå før det får konsekvenser. Ikke nødvendigvis for å være slemme, mener skuespillerne, men for å skape reaksjoner. Dette er det turbulente Italia, slutten av forrige århundre. Mens Elena fremstår som flink, får muligheter venninnen aldri får og skriver kontroversielle romaner, spinner Lila, gjennom sin kløkt, historier av menneskene rundt seg.

– Elena låner Lilas mot. Hun elsker Lila fordi Lila frigjør henne, forklarer Fevik om rollefiguren sin.  

– Jeg kan kjenne meg igjen i både Lila og Elena, sier Bygdnes.

– Jeg óg!

Stykket handler om maktstrukturer. Kvinnekamp. Morsrollen.

– Elena har en blygsel jeg kjenner fra egen barndom. Det å ikke tørre å bare «være seg selv». Det å se opp til de som tør å bryte konvensjoner, de som tilsynelatende er frie, utdyper Fevik.

Det er første gang de to jobber sammen på scenen. På hver sin kant – Bygdnes ved Nordland Teater og Fevik i Trøndelag – har de begge spilt Hedda Gabler, en annen destruktiv kvinneskikkelse fanget av ekteskap og forventninger.

– Jeg fascineres av sannhetssøkende karakterer, sier Bygdnes. – Det er noe modig og skummelt ved dem. Lila har en tendens til å buse ut med ting, akkurat som meg. Men jeg håper at jeg er litt smartere når det gjelder de sosiale kodene.

Hun ler.

De som reiser og de som blir

Konteksten er milevis fra deres egne liv. Et fattigstrøk i 60-tallets Italia. Barn som vokser opp i en kystby uten å se havet før etter mange år.

– Det er nesten utenkelig for oss at noen har så lite reiseerfaring, sier Fevik, som har spilt teater over hele Norge og på turné rundt Europa.

Lila, i Bygdnes’ skikkelse, kommer seg knapt ut av den fattige bydelen i løpet av livet.

– Jeg blir fascinert av at Lila ikke vil vekk. Selv har jeg stor utferdstrang, sier hun.  – Det er ikke alltid positivt. Iblant har jeg vært misunnelig på de av vennene mine som ble igjen i hjembyen min Harstad – det virker som de har et roligere liv, mens jeg har dette jaget etter å komme meg ut.

Maratonteater

Stykket er en maratonoppsetning som varer i seks timer, med tre pauser underveis.

– Det er som å hoppe ikke bare fra 10-meteren, men fra 50-meteren, ler Stine. – Man må egentlig bare slippe taket. Det er en kul øvelse i utholdenhet. 

– Men publikum klarer det, tilføyer Bygdnes. – Tenk bare på hvor fort tida går når du begynner å «binge» på en tv-serie.

Det er en helt annen måte å jobbe på enn da hun spilte rollen som hjemvendt politikonstabel i NRK-serien «Monster» for et par år siden. I teateret har man som regel en karakter bare noen få måneder.  

– Det var gøy å få utvikle karakteren min i Monster over lang tid – 9 måneder. På sett og vis får jeg det med dette stykket også, fordi det er nesten dobbelt så lang prøvetid som vanlig. Jeg ønsker å fylle Lila på en måte som nyanserer henne. Vi er ikke så vant til å se kvinnelige vennskap med alt det mørke. Hun har en del ekle egenskaper som det er veldig spennende å jobbe med på scenen. Målet mitt er at publikum kan gå ut av forestillingen med en ny oppfatning av henne, en dypere forståelse.

  • Napolikvartetten: fire bøker av italienske Elena Ferrante, som omtaler verket som én roman.
  • Tross flere «nyheter» om at forfatterens identitet endelig er avslørt, er det fortsatt bare forlaget som vet hvem som egentlig skjuler seg bak pseudonymet Elena Ferrante.
  • Stykket «Min briljante venninne» har Norgespremiere 5. september 2019 på Oslo Nye Teater. Siste forestilling spilles 19. oktober.
  • Ingvild Holthe Bygdnes hadde hovedrollen i TV-serien Monster, som gikk på NRK i 2017. Hun gikk ut fra Teaterhøgskolen i Oslo i 2011 og har spilt ved flere norske teatre, bl.a. Nordland Teater, Den Nationale Scene og Riksscenen.
  • Stine Fevik er utdannet skuespiller fra HiNT i 2012 og har gjort oppsetninger ved bl.a. Black Box Teater og Trøndelag teater, og har turnert både med sin selvskrevne monolog Jeg ser munnen din bevege seg opp og ned og med franske Compagnie Philippe Genty. Hun er to ganger nominert til Heddaprisen.