OBOS-nøkkel
I august startet OBOS Nordens største prosjekt innen digital adkomst. Her kan du lese mer om løsningen, prosjektet og du kan melde interesse for ditt boligselskap til å bli med i prosjektet.
Virker dette interessant og ønsker du mer informasjon? Meld interesse for å bli kontaktet.
Meld interesse
Lurer du på noe? Spørsmål og svar om OBOS-nøkkelen
Slik fungerer løsningen
Digitale nøkler: bra for beboerne, bra for styret, bra for samfunnet
-
Fleksibelt
Sparer tid og får økt fleksibilitet fordi man slipper fysisk overlevering av nøkler. Fjerner tidstyver som det å lete etter nøkkelen, miste eller glemme nøkkelen, og bestilling av nye nøkler.
-
Praktisk
Alltid en reservenøkkel på mobilen. Med appen kan man slippe inn de som skal levere varer, eller gi tilgang til hjemmetjenesten, avisbudet, vaktmesteren og mange andre som vi stoler på. Istedenfor å dele ut nøkkelkopier til alle som skal inn, kan en digital dørlås åpnes med en app fra mobiltelefonen.
-
Trygt
Gir styret full kontroll over hvem som skal få tilgang til oppgangen i blokken, og i hvilket tidsrom de kan låse seg inn. Ingen uvedkommende har mulighet til å ta i bruk løsningen. Prosjektet omfatter ikke inngangsdøren til hver leilighet.
-
Fremtidsrettet
Lar alle få enklere tilgang på velferdsteknologi, smarthusløsninger, delingsøkonomi, netthandel, hjemmehjelp og flere tjenestetilbud.
-
For samfunnet
Økt samfunnsansvar med mer bærekraftig bruk av nøkler. Reduserer tidstyveri og bomturer for tjenestetilbydere og logistikkselskaper. Mindre CO2-utslipp ved feil leveringstidspunkt og bedre mobilitet.
-
Forutsigbart
Ingen begrensning på antall nøkler. Erstatter ikke den gamle nøkkelen, så den kan tas i bruk ved feil. Fungerer selv ved bytte av dørlås eller porttelefonanlegg.
Slik kommer ditt boligselskap i gang
Virker dette interessant og ønsker du mer informasjon? Meld interesse for å bli kontaktet.
Enkel installering
Så enkelt er det å installere den digitale nøkkelen.
-
Hvordan fungerer dette?
Løsningen gjør det mulig for beboere å bruke mobiltelefon for å åpne hovedinngangsdøren, samt dele nøkler med familien, venner og andre. Digitale nøkler er personlig, tidsbegrenset (om ønskelig), lett å dele og lett å slette.
-
Hvorfor digitale nøkler?
Den digitale nøkkelen har en rekke fordeler. Til daglig er det mange som trenger nøkkel til oppgangen. Hjemmetjenesten, avisbudet, vaktmesteren og mange andre som vi stoler på. Istedenfor å dele ut nøkkelkopier til alle som skal inn, kan en digital dørlås åpnes med en app fra mobiltelefonen. Digitale nøkler er personlig, lett å dele og lett å slette. Beboere slipper å lete etter og miste nøkler, og styre får bedre oversikt og slipper arbeid med bestilling av nye nøkler. Digitale nøkler vil lette hverdagen til både beboere og styret når det gjelder nøkkelhåndtering og låseadministrasjon.
-
Må eksisterende dørlås byttes ut?
Nei. Løsningen innebærer montering av en liten skjult styringsmodul inn i callinganlegget og dermed må ingenting byttes i døra inn til oppgangen.
-
Passer løsningen alle type dører?
Løsningen passer alle dører som er tilkoblet strøm og vil dermed passe det fleste boligblokker. I noen tilfeller vil det kunne bli oppsatt behov for tilpasninger. I så fall vil boligselskapet få beskjed om dette og vurdere om det er ønskelig.
-
Kan eksisterende nøkler fortsatt brukes?
Ja, absolutt. De som ønsker å bruke fysiske nøkler kan gjøre det.
-
Kan alle mobiltelefoner benyttes?
Alle mobiltelefoner med Bluetooth-funksjonalitet kan benyttes. De fleste smarttelfoner har det.
-
Hvem vil kunne bruke løsningen for å få tilgang til oppgangen?
Løsningen ville kunne benyttes av beboere og tjenesteleverandører som leverer pakker, varer og tjenester til beboere i bygget. Det er opp til styre å bestemme om beboere kan dele nøler med andre, og eventuell avgrense antall nøkler per beboer. Styre vil også bestemme hvilke tredjeparts tjenesteleverandører kan benytte løsningen for å få adgang til oppgangen.
-
Hva med sikkerheten?
Sikkerhet med digitale nøkler er betydelig bedre enn fysiske. Digitale nøkler kan ikke mistes eller kopieres av andre som ikke skal ha kopi. Eieren av nøkkelen kan velge å dele nøkler med andre, og tidsbegrense bruken om ønskelig. Eieren kan også velge om å få et varsel når delte nøkler er eller blir brukt av andre (f.eks. vaskehjelp).
-
Hvem kan se hvor og når jeg brukte digitale nøkler?
Det er kun eieren av nøkkelen som får varsel om hvor og når nøklene er brukt.
-
Vil løsningen også gjelde dørene til leilighetene?
Prosjektet i første fasen omfatter hoveddørene. OBOS vil på sikt tilby en komplett løsning som dekker hoveddørene, andre felles dører (f.eks. bod, vaskeri) samt leilighetsdørene. Om enkelte beboere ønsker en digital nøkkel på leilighetsdører så kan disse kjøpes separat. Ta kontakt på obosnokkel@obos.no for mer informasjon.
-
Hva koster det?
Dersom ditt boligselskap blir valgt ut til å delta i prosjektet er dette selvsagt helt gratis. OBOS tar alle kostnader for produktet og montasje. Styre og beboere vil få mulighet å bli kjent med og evaluere løsningen uten kostander i prosjektperioden. Etter 6 måneder vil boligselskapet motta et tilbud om å fortsette å bruke løsningen mot abonnementsavgift. Hvis boligselskapet ikke interessert i å bruke digitale nøkler etter prøveperioden - så er det selvsagt helt greit. Deltagelsen i prosjektet gir ingen kostnader eller risiko for boligselskapet eller beboerne.
-
Hvorfor gjør OBOS dette?
OBOS ønsker å ta i bruk teknologi som kan gi reel verdi til boligselskaper og beboere. Digitale adkomstløsninger forenkler hverdagen til beboere, styre og det er en viktig del av en bærekraftig infrastruktur for distribusjon av varer og tjenester.
Virker dette interessant og ønsker du mer informasjon? Meld interesse for å bli kontaktet.