Logo
Digital husvert
PROSJEKT

Digital husvert

  1. Hjem
  2. Prosjekter
  3. Digital husvert

Kan en digital husvert gjøre nabolaget varmere og hverdagen enklere? Vi tester en KI-assistent som kan aktivere fellesarealer og koble naboer tettere sammen.

Dette prosjekter starter 13. oktober 2025

Hvorfor vi tester dette

I mange borettslag står flotte fellesarealer nesten ubrukte. Det finnes mange grunner til dette – alt fra mangel på tid og en opplevelse av distanse til naboene, til usikkerhet om hvordan fellesarealene kan brukes.
Vi mener at et godt bomiljø ikke først og fremst handler om flere funksjoner eller avanserte styringssystemer, men om å skape trygge arenaer i tilknytning til hjemmet.

Vår idé

I OBOS Living Lab utforsker vi nå Digital Husvert: en intelligent assistent – som skal hjelpe beboere med å benytte seg av fellesfunksjoner i større grad.
Hvis en digital husvert kan gjøre det enklere å bruke fellesarealer, styrke fellesskapet mellom naboer og bidra til smartere ressursbruk, kan det bli et viktig verktøy for fremtidens bomiljø – ikke bare for oss, men for boligsektoren som helhet.

Målet er å se om en slik KI kan:

  • Aktivere fellesarealer og skape flere uformelle sosiale møtepunkter.
  • Fasilitere sosiale aktiviteter og initiativ, både på bestilling av beboere og uoppfordret.
  • Gi beboer en sterkere tilknytning til fellesarealene sine tilbud, både til eget bruk og til sosialt med andre naboer.
  • Tilpasse brukropplevelsen til ulike beboeres behov – uansett digital erfaring.
Dette handler ikke bare om teknologi, men om å utforske hvordan bomiljøet kan bli mer levende og fellestjenester oppleves mer verdifulle og inkluderende.

Hva vi vil finne ut

Vi ønsker å svare på følgende nøkkelspørsmål:
  1. Hvilke oppgaver kan en digital husvert faktisk løse på en måte som oppleves nyttig? 
  2. Hvordan vil vi oppleve at en KI-agent tar initiativ og er proaktiv?
  3. Kan den bidra til trivsel og fellesskap?
  4. Hvilke grenser bør vi sette for at løsningen skal føles trygg og tillitsvekkende?

Slik foregår testen

  • Tidsrom: Uke 42–48 (ca. 6 uker)
  • Rapid prototyping: Vi bygger og tester raske prototyper underveis for å se hva som faktisk gir verdi.
  • Alle i OBOS Living Lab får tilgang til prototypen og blir invitert til å teste den ut og gi tilbakemeldinger.
  • En kjernegruppe av beboere deltar i intervjuer og dypere brukertesting for å gi oss mer innsikt.