Spørsmål og svar
Har du spørsmål om medlemsskapet ditt? Her har vi samlet svar på mange ting medlemmer kan lure på.
Tema
Om medlemskap i OBOS
Et OBOS-medlemskap koster 200 kroner i året. Ved innmelding må du også betale en lovpålagt andelskapital på 300 kroner, som er et engangsbeløp.
Fram til nyttår spanderer vi årskontingenten på 200 kroner! Det betyr at du kun betaler 300 kroner ved innmelding i stedet for vanligvise 500 kroner.
Ansienniteten regnes fra den datoen OBOS har registrert betalingen for medlemskapet ditt. Hvis du arver, overfører eller bytter til deg et medlemskap med lenger ansiennitet enn din egen alder, vil ansienniteten regnes fra fødselsdagen din.
Medlemsnummeret ditt finner du på flere måter:
- I OBOS-appen trykk på Min side
- På baksiden av OBOS-bladet, ved adressefeltet
- Send SMS til 1929 med kodeord "medlemsnummer". Tjenesten er gratis.
- Logg inn på obos.no
- Skriv til oss eller ta kontakt på telefon: 22 86 59 90
Nei, OBOS-medlemskap er personlig.
Se eller last ned PDF: Medlemsvilkår
Se eller last ned PDF: Vedtekter for OBOS BBL
Nei, det er ingen nedre eller øvre aldersgrense for å melde seg inn i OBOS.
Ja, medlemskapet ditt kan bli slettet hvis du ikke har betalt årskontingenten din. Du kan sjekke gyldighet på medlemskapet ditt i OBOS-appen under "Medlemsbevis".
Har du spørsmål rundt disse temaene kontakt medlemsservice.
Hos OBOS kan du samtykke til elektronisk kommunikasjon. Når du gir samtykke til OBOS, vil samtykket ditt kun gjelde for den kommunikasjonen du har samtykket til.
Har du for eksempel samtykket til kommunikasjon om et boligprosjekt får du kun informasjon om det spesifikke boligprosjektet. Et elektronisk samtykke betyr også at vi kan sende deg nyhetsbrev med medlemstilbud på e-post og SMS. Et samtykke er frivillig, og du kan alltid trekke det tilbake.
Avhengig av hvilken kommunikasjon du har samtykket til, vil du kunne trekke tilbake samtykket:
- i OBOS-appen
- på Min side på www.obos.no
- i avmeldings-lenke i e-post
- ved å kontakte medlemsservice.
Hvis du ønsker å reservere deg fra markedsføring kan du kontakte medlemsservice.
Under Medlemsdemokratiet kan du finne ut hvordan du som medlem kan påvirke OBOS. Du finner også informasjon om vedtekter, styret, eierstyring og selskapsledelse.
Som et alternativ til å avslutte medlemskapet ditt har du mulighet til å overføre din opparbeidede ansiennitet kostnadsfritt til en i nær familie. Vær oppmerksom på at den som overtar medlemskapet ikke kan få lenger ansiennitet enn fra egen fødselsdato.
Informasjon om overføring av medlemskap finner du her: Overføre medlemskap
Dersom du ønsker å melde deg ut av OBOS kan du kontakte medlemsservice.
For medlemmer over 13-15 år er medlemsbeviset tilgjengelig på mobiltelefon i OBOS-appen.
Til barn uten BankID blir det sendt ut fysisk medlemsbevis, det kan ta 1-3 uker før det ankommer postkassen.
Om du ikke har mottatt dette i posten, kan det være at vi har feil adresse registrert, eller at vi trenger en CO-mottaker i adressen for at det skal komme fram. Vennligst kontakt medlemsservice på 22 86 59 90 eller skriv til oss her.
Ønsker man som forelder å bruke våre medlemsfordeler fullt ut kan alternativet være å selv melde seg inn i OBOS, eller å overføre medlemskap kostnadsfritt fra barnet, for så å overføre det tilbake når barnet er gammel nok til å få utnyttet alle medlemsfordeler.
Om medlemskap i OBOS
Et OBOS-medlemskap koster 200 kroner i året. Ved innmelding må du også betale en lovpålagt andelskapital på 300 kroner, som er et engangsbeløp.
Fram til nyttår spanderer vi årskontingenten på 200 kroner! Det betyr at du kun betaler 300 kroner ved innmelding i stedet for vanligvise 500 kroner.
Ansienniteten regnes fra den datoen OBOS har registrert betalingen for medlemskapet ditt. Hvis du arver, overfører eller bytter til deg et medlemskap med lenger ansiennitet enn din egen alder, vil ansienniteten regnes fra fødselsdagen din.
Medlemsnummeret ditt finner du på flere måter:
- I OBOS-appen trykk på Min side
- På baksiden av OBOS-bladet, ved adressefeltet
- Send SMS til 1929 med kodeord "medlemsnummer". Tjenesten er gratis.
- Logg inn på obos.no
- Skriv til oss eller ta kontakt på telefon: 22 86 59 90
Nei, OBOS-medlemskap er personlig.
Se eller last ned PDF: Medlemsvilkår
Se eller last ned PDF: Vedtekter for OBOS BBL
Nei, det er ingen nedre eller øvre aldersgrense for å melde seg inn i OBOS.
Ja, medlemskapet ditt kan bli slettet hvis du ikke har betalt årskontingenten din. Du kan sjekke gyldighet på medlemskapet ditt i OBOS-appen under "Medlemsbevis".
Har du spørsmål rundt disse temaene kontakt medlemsservice.
Hos OBOS kan du samtykke til elektronisk kommunikasjon. Når du gir samtykke til OBOS, vil samtykket ditt kun gjelde for den kommunikasjonen du har samtykket til.
Har du for eksempel samtykket til kommunikasjon om et boligprosjekt får du kun informasjon om det spesifikke boligprosjektet. Et elektronisk samtykke betyr også at vi kan sende deg nyhetsbrev med medlemstilbud på e-post og SMS. Et samtykke er frivillig, og du kan alltid trekke det tilbake.
Avhengig av hvilken kommunikasjon du har samtykket til, vil du kunne trekke tilbake samtykket:
- i OBOS-appen
- på Min side på www.obos.no
- i avmeldings-lenke i e-post
- ved å kontakte medlemsservice.
Hvis du ønsker å reservere deg fra markedsføring kan du kontakte medlemsservice.
Under Medlemsdemokratiet kan du finne ut hvordan du som medlem kan påvirke OBOS. Du finner også informasjon om vedtekter, styret, eierstyring og selskapsledelse.
Som et alternativ til å avslutte medlemskapet ditt har du mulighet til å overføre din opparbeidede ansiennitet kostnadsfritt til en i nær familie. Vær oppmerksom på at den som overtar medlemskapet ikke kan få lenger ansiennitet enn fra egen fødselsdato.
Informasjon om overføring av medlemskap finner du her: Overføre medlemskap
Dersom du ønsker å melde deg ut av OBOS kan du kontakte medlemsservice.
For medlemmer over 13-15 år er medlemsbeviset tilgjengelig på mobiltelefon i OBOS-appen.
Til barn uten BankID blir det sendt ut fysisk medlemsbevis, det kan ta 1-3 uker før det ankommer postkassen.
Om du ikke har mottatt dette i posten, kan det være at vi har feil adresse registrert, eller at vi trenger en CO-mottaker i adressen for at det skal komme fram. Vennligst kontakt medlemsservice på 22 86 59 90 eller skriv til oss her.
Ønsker man som forelder å bruke våre medlemsfordeler fullt ut kan alternativet være å selv melde seg inn i OBOS, eller å overføre medlemskap kostnadsfritt fra barnet, for så å overføre det tilbake når barnet er gammel nok til å få utnyttet alle medlemsfordeler.