Spørsmål og svar
Har du spørsmål om medlemsskapet ditt? Her har vi samlet svar på mange ting medlemmer kan lure på.
Tema
Om medlemskap i OBOS
Et OBOS-medlemskap koster 200 kroner i året. Ved innmelding betaler du også et engangsbeløp på 300 kroner, som er en lovpålagt andelskapital. Det vil si at du betaler 500 kroner ved innmelding og deretter 200 kroner hvert år.
Ansienniteten regnes fra den datoen OBOS har registrert betalingen for medlemskapet ditt. Hvis du arver, overfører eller bytter til deg et medlemskap med lenger ansiennitet enn din egen alder, vil ansienniteten regnes fra fødselsdagen din.
Medlemsnummeret ditt finner du på flere måter:
- I OBOS-appen trykk på Min side
- På baksiden av OBOS-bladet, ved adressefeltet
- Send SMS til 1929 med kodeord "medlemsnummer". Tjenesten er gratis.
- Logg inn på obos.no
- Kontakt medlemsservice på e-post: medlem@obos.no eller telefon: 22 86 59 90
Nei, OBOS-medlemskap er personlig.
Se eller last ned PDF: Medlemsvilkår
Se eller last ned PDF: Vedtekter for OBOS BBL
Nei, det er ingen nedre eller øvre aldersgrense for å melde seg inn i OBOS.
Ja, medlemskapet ditt kan bli slettet hvis du ikke har betalt årskontingenten din. Du kan sjekke gyldighet på medlemskapet ditt i OBOS-appen under "Medlemsbevis".
Har du spørsmål rundt disse temaene kontakt medlemsservice på e-post: medlem@obos.no
Hos OBOS kan du samtykke til elektronisk kommunikasjon. Når du gir samtykke til OBOS, vil samtykket ditt kun gjelde for den kommunikasjonen du har samtykket til.
Har du for eksempel samtykket til kommunikasjon om et boligprosjekt får du kun informasjon om det spesifikke boligprosjektet. Et elektronisk samtykke betyr også at vi kan sende deg nyhetsbrev med medlemstilbud på e-post og SMS. Et samtykke er frivillig, og du kan alltid trekke det tilbake.
Avhengig av hvilken kommunikasjon du har samtykket til, vil du kunne trekke tilbake samtykket:
- i OBOS-appen
- på Min side på www.obos.no
- i avmeldings-lenke i e-post
- ved å sende e-post til medlem@obos.no
Hvis du ønsker å reservere deg fra markedsføring kan du kontakte medlemsservice på e-post: medlem@obos.no
Under Medlemsdemokratiet kan du finne ut hvordan du som medlem kan påvirke OBOS. Du finner også informasjon om vedtekter, styret, eierstyring og selskapsledelse.
Som et alternativ til å avslutte medlemskapet ditt har du mulighet til å overføre din opparbeidede ansiennitet kostnadsfritt til en i nær familie. Vær oppmerksom på at den som overtar medlemskapet ikke kan få lenger ansiennitet enn fra egen fødselsdato.
Informasjon om overføring av medlemskap finner du her: Overføre medlemskap
Dersom du ønsker å melde deg ut av OBOS kan du kontakte medlemsservice på e-post: medlem@obos.no.
Om medlemskap i OBOS
Et OBOS-medlemskap koster 200 kroner i året. Ved innmelding betaler du også et engangsbeløp på 300 kroner, som er en lovpålagt andelskapital. Det vil si at du betaler 500 kroner ved innmelding og deretter 200 kroner hvert år.
Ansienniteten regnes fra den datoen OBOS har registrert betalingen for medlemskapet ditt. Hvis du arver, overfører eller bytter til deg et medlemskap med lenger ansiennitet enn din egen alder, vil ansienniteten regnes fra fødselsdagen din.
Medlemsnummeret ditt finner du på flere måter:
- I OBOS-appen trykk på Min side
- På baksiden av OBOS-bladet, ved adressefeltet
- Send SMS til 1929 med kodeord "medlemsnummer". Tjenesten er gratis.
- Logg inn på obos.no
- Kontakt medlemsservice på e-post: medlem@obos.no eller telefon: 22 86 59 90
Nei, OBOS-medlemskap er personlig.
Se eller last ned PDF: Medlemsvilkår
Se eller last ned PDF: Vedtekter for OBOS BBL
Nei, det er ingen nedre eller øvre aldersgrense for å melde seg inn i OBOS.
Ja, medlemskapet ditt kan bli slettet hvis du ikke har betalt årskontingenten din. Du kan sjekke gyldighet på medlemskapet ditt i OBOS-appen under "Medlemsbevis".
Har du spørsmål rundt disse temaene kontakt medlemsservice på e-post: medlem@obos.no
Hos OBOS kan du samtykke til elektronisk kommunikasjon. Når du gir samtykke til OBOS, vil samtykket ditt kun gjelde for den kommunikasjonen du har samtykket til.
Har du for eksempel samtykket til kommunikasjon om et boligprosjekt får du kun informasjon om det spesifikke boligprosjektet. Et elektronisk samtykke betyr også at vi kan sende deg nyhetsbrev med medlemstilbud på e-post og SMS. Et samtykke er frivillig, og du kan alltid trekke det tilbake.
Avhengig av hvilken kommunikasjon du har samtykket til, vil du kunne trekke tilbake samtykket:
- i OBOS-appen
- på Min side på www.obos.no
- i avmeldings-lenke i e-post
- ved å sende e-post til medlem@obos.no
Hvis du ønsker å reservere deg fra markedsføring kan du kontakte medlemsservice på e-post: medlem@obos.no
Under Medlemsdemokratiet kan du finne ut hvordan du som medlem kan påvirke OBOS. Du finner også informasjon om vedtekter, styret, eierstyring og selskapsledelse.
Som et alternativ til å avslutte medlemskapet ditt har du mulighet til å overføre din opparbeidede ansiennitet kostnadsfritt til en i nær familie. Vær oppmerksom på at den som overtar medlemskapet ikke kan få lenger ansiennitet enn fra egen fødselsdato.
Informasjon om overføring av medlemskap finner du her: Overføre medlemskap
Dersom du ønsker å melde deg ut av OBOS kan du kontakte medlemsservice på e-post: medlem@obos.no.