Våre oppgjørsmedarbeidere sikrer kvalitet, effektivitet og fleksibilitet i hele prosessen.
Kontakt oss
E-post: mopost@obos.no
Telefonnummer: 22 86 59 69
Besøksadresse: Standardveien 1, 0581 Oslo
Postadresse: Postboks 393 Alnabru, 0614 Oslo
Slik går oppgjøret for seg
Begge parter bør lese gjennom kontrakten grundig.
Selgeren sitt ansvar
- Du fyller ut oppgjørsskjemaet med opplysninger som løpende utgifter, lån, din nye adresse med mer. På den måten kan oppgjøret gjennomføres så raskt som mulig.
- Skal du overføre heftelser og lån til en ny bolig? Da må du søke om dette til långiveren din så fort som mulig. Dette må være tinglyst på den nye eiendommen før lånet vil bli slettet fra eiendommen som ble solgt. Dette må du ha på plass innen overtakelse og oppgjør. Hvis ikke, må megleren holde tilbake tilsvarende del av kjøpesummen.
- Noen låneinstitusjoner har oppsigelsestid på lån, som oftest lån med rentebinding. Skal du ikke beholde lånet? Husk å si det opp i tide.
Kjøperen sitt ansvar
- Fra og med overtakelsen er det kjøperen som dekker løpende kostnader på boligen, som kommunale avgifter, festeavgift og felleskostnader, hvis det finnes. I kontrakten har du og selger blitt enige om hvordan dere vil avregne beløpene.
- Fra det tidspunktet overtagelsen er avtalt, er risikoen kjøpers ansvar.
Kjøpesum og omkostninger samt eventuelle pantedokumenter skal være Megleroppgjør i hende 2 virkedager før overtagelse. Før vi kan gjennomføre det fulle oppgjøret, må vi ha mottatt overtakelsesprotokollen som selger og kjøper har fylt ut.