BankID
BankID er din personlige elektroniske legitimasjon når du skal identifisere deg eller signere noe på nett.
BankID på mobil fases helt ut 1. september
Utfasingen av BankID på mobil er i gang og det er ikke lenger mulig å fornye tjenesten. Om du fortsatt bruker tjenesten kan du finne utløpsdatoen for din BankID på mobil i nettbanken. Tjenesten vil skrus helt av for alle landets bankkunder 1. september. For Ice-kunder skrus tjenesten helt av 17. august.
Når du i fremtiden skal legitimere deg elektronisk må du bruke BankID-appen. Kodebrikken din vil fortsatt fungere som før.
BankID på mobil er tilknyttet SIM-kortet ditt. Siden tjenesten ikke lenger kan fornyes vil den slutte å fungere om du får deg ny mobiltelefon, nytt abonnement, eller nytt SIM-kort.
Dette er BankID
BankID er en trygg og sikker elektronisk legitimasjon som brukes for å identifisere deg på nett. Mens du i den fysiske verden identifiserer deg med pass eller førerkort, kan du i den digitale verden bruke BankID for å bekrefte hvem du er. BankID bekrefter din identitet på linje med den håndskrevne signaturen din. Du skal derfor aldri dele passord eller kodebrikke med andre. Er du over 13 år, kan du bestille BankID.
Mer enn bare innlogging
BankID kan brukes til blant annet innlogging i nettbanken, og kan brukes på tvers av bankene du er kunde i. Du kan dessuten signere dokumenter elektronisk ved å bruke BankID. Du slipper med andre ord å møte opp personlig eller sende dokumenter i posten, for eksempel ved søknad om barnehageplass, bud på bolig, lånesøknad eller tinglysning av dokumenter.
For å bestille BankID må du bruke oss som din hovedbank, som innebærer at du får lønnen din inn på konto i OBOS-banken.
Du må også ha fylt 13 år og legitimere deg med gyldig norsk pass eller nasjonalt ID-kort. Når du bestiller BankID, så får du beskjed om du er registrert med riktig legitimasjon eller ikke.
Først trenger du en kodebrikke fra oss. Har du ikke kodebrikke, send oss en melding fra nettbanken eller ring, så hjelper vi deg videre.
- Logg inn i nettbanken med kodebrikke fra OBOS-banken.
- Velg «Andre tjenester» og «BankID» i menyen.
- Følg instruksjonene på skjermen.
- Du mottar et engangspassord på e-post som du kun kan bruke i OBOS-banken. Når du logger inn i nettbanken med BankID, kan du endre det og lage ditt personlige passord for fremtidige innlogginger.
- Fremover kan du bruke kodebrikke og det personlige passordet eller BankID-appen når du logger inn i nettbanken, og alle andre steder som krever BankID.
Fra du er fylt 13 år kan du få BankID. For å få BankID må dine foresatte sende inn bestillingskjema som de finner i mobilbanken eller nettbanken ved å velge Meny og Bestille barneprodukter.
Ved signering av avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke passordet ditt – så det er viktig at du husker dette. Hvis du ikke husker passordet du bruker med BankID-brikken i dag, kan du kontakte oss på telefon 22 86 58 00 eller sende oss en melding i nettbanken.
Vi vil aldri be deg om sensitiv informasjon på e-post, SMS eller telefon. Vi vil heller aldri be deg bekrefte med BankID i en telefonsamtale. Pass på at du ikke bekrefter BankID på mobil-forespørsler fra ukjente, og oppgi aldri passordene dine til andre.
BankID har tre dokumenter som beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektronisk identitet til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Disse tre dokumentene finner du på bankid.no her:
TSPS (The Trust Service Provider Statement) for BankID på mobil
TSPS (The Trust Service Provider Statement) for BankID person
TSPS (The Trust Service Provider Statement) for BankID brukersted
Hva er forskjellen på BankID, BankID-app, kodebrikke og mobilbank?
BankID
BankID er din personlige legitimasjon på nett, og utstedes av banken. Når du logger inn med BankID kan du enten bruke kodebrikken med engangskoder, eller BankID-appen sammen med det personlige passordet ditt.
Kodebrikke
Du trenger en fysisk kodebrikke for å aktivere BankID. Kodebrikken lagrer engangskoder og kan kun brukes til innlogging i den banken du har fått brikken fra, frem til du har aktivert bankID. Selv om du tar i bruk BankID-appen som digital kodebrikke, må du ikke kaste den fysiske kodebrikken. Du kan få bruk for den hvis diu mister mobilen og må aktivere BankID-appen på nytt.
BankID-appen
BankID-appen er din digitale kodebrikke som du bruker i stedet for den fysiske kodebrikken. Du velger alternativet «BankID» når du logger inn, og identifiserer deg med appen og det personlige passordet ditt. Raskt og enkelt – helt uten kodebrikke.
Mobilbank
Mobilbanken er en app som du laster ned på mobilen. Her får du tilgang til det samme som i nettbanken. Du aktiverer mobilbanken med BankID eller kodebrikke, og du kan velge om du fremover vil logge inn med en kode du lager selv, ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.