Hopp til innhold

Ny medlemsrekord i OBOS

Etter rekordvekst i fjor har Norges største boligbyggelag over 473 000 medlemmer. – Satsingen på å nå unge med gode og relevante medlemstilbud har virket, sier Clarisse Aase Ovrum i OBOS.

Publisert:
tirsdag 4. februar 2020

Over 27 000 tegnet medlemskap i fjor, det er en økning på sju prosent fra 2018. Den største veksten var i Oslo-området hvor OBOS bygger mest, men oppgangen var betydelig også i andre deler av landet hvor OBOS trapper opp boligbyggingen.

En betydelig del av veksten i 2019 skyldes at mange i alderen 20 til 29 år fant veien til OBOS. Dermed endte året med 473 386 betalende medlemmer.

– I år vil vi satse spesielt på å nå barnefamiliene med våre attraktive medlemstilbud. Den største andelen av OBOS-medlemmer er mellom 30 og 45 år, vi vil derfor ha større fokus på denne gruppen når vi tilbyr nye medlemstilbud, samtidig skal vi fortsatt anstrenge oss for å nå unge med relevante tilbud, sier Clarisse Aase Ovrum, leder for medlemsavdelingen i OBOS.

Mange brukte forkjøpsretten

Mange oppgir forkjøpsretten til over 90 000 boliger som den viktigste grunnen til å være medlem. I fjor ble denne retten benyttet av 1897 medlemmer på boligjakt, noe som er en liten økning fra året før.

I tillegg får medlemmene en rekke rabatter, blant annet knyttet til bolig, bank, kultur og fritid. Fordelsprogrammet inneholder i dag rundt 60 ulike tilbud.

Mye å spare 

Svært mange medlemmer brukte fordelene sine i fjor. Det ble til sammen handlet for 510 millioner kroner med OBOS-rabatt. Aller mest ble det handlet hos Maxbo, Kitch'n og Apollo. Her ble det til sammen gjort over 200 000 kjøp med rabatt.

OBOS tilbyr også flere miljøvennlige fordeler. Nå får medlemmene blant annet laderabatt hos Fortum og rabatt på solceller fra Otovo.

– En viktig satsing i år blir å bygge opp et medlemsprogram i Sverige. Planen er å lansere medlemskap i Sverige mot slutten av året med tilhørende gode medlemsfordeler. Det betyr at OBOS-medlemmene vil få tilgang på medlemsfordeler i begge land, sier Clarisse Aase Ovrum i OBOS.

Viktig kultursatsing  

OBOS tilbyr også medlemmene opplevelser på kulturscener og festivaler landet rundt. I fjor ble det til sammen solgt rundt 300 000 billetter med OBOS-rabatt til ulike kulturarrangementer, en økning på 50 000 fra året før. Mest populært var forestillingene på Det Norske Teatret, Den Norske Opera & Ballett og Nationaltheatret. 

Relaterte

Tregt tredje kvartal for OBOS

I en tid der boligutviklingen merker konsekvensene av et svakt boligmarked og økte kostnader, viser OBOS’ diversifiserte portefølje sin styrke. Boligbyggingen i Norge er nå på sitt laveste siden rett etter andre verdenskrig.

Kundevekst trekker OBOS-banken opp

OBOS-banken konsern fikk et resultat før skatt på 170 millioner kroner i årets tredje kvartal, drevet av vekst i både privatmarkedet og bedriftsmarkedet. I årets ni første måneder er samlet resultat på 499 millioner kroner.