Hopp til innhold

OBOS inn i svensk toppfotball

OBOS utvider sitt fotballengasjement og blir fra 25. juli 2018 offisiell liga- og tittelsponsor for Damallsvenskan, tilsvarende Toppserien i Norge. I løpet av fem år skal OBOS investere 40 millioner svenske kroner.

Publisert:
fredag 29. juni 2018

– Samarbeidet mellom OBOS og Damallsvenskan, en av de sterkeste fotball-ligaene i Sverige, er veldig spennende, sier Annika Grälls president i Elitfotball Dam, interesseorganisasjonen til de to øverste divisjonene i svensk klubbfotball på kvinnesiden. – Avtalen med OBOS gjør det mulig for våre klubber å skape enda bedre forutsetninger for jenter og kvinner innenfor svensk toppfotball, sier Grälls.

Partnerskap

Sammen skal OBOS og Elitfotboll Dam inngå et likeverdig partnerskap som gir grunnlaget for en bærekraftig utvikling av kvinnefotballen i Sverige. For OBOS er verdien stor, ikke bare for selskapet, men også for samfunnet for øvrig.

– Likestilling står sentralt i OBOS’ verdier og dette partnerskapet gjør det mulig for oss å skape sterke sosiale verdier internt i både Damallsvenskan og i klubbene generelt, forteller Grälls, og legger til at OBOS, med sin sterke og langsiktige forpliktelse i Damallsvenskan, nå blir en pioner i Sverige når det gjelder sponsing av kvinnefotball.

OBOS investerer 40 millioner svenske kroner over en femårig samarbeidsperiode, av disse er 10 millioner øremerket fellesskapsprosjekter.

Lang fotballhistorie

OBOS har lenge vært involvert i norsk fotball blant annet som generalpartner i Toppserien og ligasponsor for OBOS-ligaen. Sponsoratet og partnerskapet med Damallsvenskan gjør at OBOS nå får en helhetlig tilnærming til kvinnefotball i Norge og Sverige.

– Det har stor verdi for oss som selskap å støtte kvinnefotballen, i tillegg er det viktig for vårt langsiktige samfunnsansvar. Gjennom denne innsatsen møter vi jenter og kvinner i ulike aldre, inkludert fremtidige arbeidstakere og beslutningstakere. Samtidig ønsker vi å sette søkelyset på kvinnefotballens sponsorater. Flere aktører snakker om å bidra, men tiltakene glimrer ofte med sitt fravær, sier konsernsjef i OBOS Daniel Kjørberg Siraj.

I forbindelse med sponsoratet endres navnet fra Damallsvenskan til OBOS Damallsvenskan.

– Vi jobber kontinuerlig mot et mer likeverdig samfunn, ikke minst innenfor sport. I tillegg bygger vi hjem og boliger for hele Sverige. OBOS’ partnerskap med Damallsvenskan kan derfor betraktes som et hattrick for forretningsfordeler, samfunnsengasjement og et bevis på vår bedriftskultur, sier administrerende direktør for OBOS Sverige Joakim Henriksson.

Relaterte

Solid første halvår for OBOS-banken

OBOS-banken oppnådde et resultat før skatt på 171 millioner kroner i andre kvartal 2024. Resultat før skatt første halvår ble 329 millioner kroner. Veksten i utlån fortsetter og har økt med 12 prosent siste 12 måneder. OBOS-banken fikk 11 500 nye kunder første halvår.

Forventet resultatnedgang første halvår for OBOS

OBOS fikk et resultat før skatt i andre kvartal i 2024 på 488 millioner kroner, ned fra 1 218 millioner kroner i samme periode i fjor. Resultat for første halvår endte på 848 millioner kroner mot 1 597 millioner kroner i fjor.

Boligsalget tar seg opp

OBOS solgte 1 183 boliger til en verdi av 5,9 milliarder kroner i første halvår 2024. Sammenlignet med 2023 er det en oppgang på 35 prosent i antall solgte boliger.