Fylte Colosseum med engasjerte styremedlemmer
En lavmælt rockestjerne av en styreleder og hundrevis av engasjerte deltakere satte sitt preg på årets Styre & stell.

– Selv om kostnadene i samfunnet har økt ganske betraktelig, har sameiet vårt klart å holde null økning i felleskostnader de siste tre årene.
Det er tidlig i foredraget, men publikum retter seg allerede litt opp i setene sine mens en feit '0 %' lyser mot dem svart på hvitt fra kinolerretet.
Finnes det rockestjerner innen styrearbeid? I så tilfelle må en av dem være SafurudinMahic – eller Safi, som styrelederen fra sameiet Tiedemannsbyen Petersborgkvartalet på Ensjø kalles.
På lavmælt trøndersk får han hele Colosseum til å spisse ørene denne torsdagskvelden, idet han legger fram sekssifrede tall og grafer som peker nedover i en dyrtid hvor alle kostnader stiger.
Detaljnivået er fascinerende. Tusenvis spart bare på å legge isolasjon rundt ett element på sameiets fjernvarmesentral? Jepp. Installasjon av vannmåler fordi han hadde beregnet at vannforbruket måtte være lavere enn det stipulerte? 450 000 kroner spart i året.

Styreleder Safurudin «Safi» Mahic delte konkrete grep som har spart sameiet hans for hundretusener av kroner.

Colosseum er fylt opp med både ferske og mer erfarne styremedlemmer.
Og hva med Oslo kommune, som tar betalt for tømming av restavfall, mens papp er gratis?
– Vi la merke til at papirbeholderne ofte var fulle, mens beholderne for restavfall ikke var det, sier han.
Så vi endret en beholder til papir, og det grepet har spart oss for 160 000 kroner.
Og slik fortsetter han i sekssifret landskap (inkludert økningen av styrehonorarene) i 20 minutter, helt til det er tydelig hvordan boligselskapets egenkapital presterte å øke med nesten tre millioner kroner.
Safis foredrag er bare ett av høydepunktene idet OBOS-klassikeren Høstseminaret takker for seg og gjenoppstår i ny og oppgradert drakt under navnet Styre & Stell. Både som faglig påfyll og møteplass er dette uten tvil et av de viktigste arrangementene som blir gjennomført for styrene i borettslag og sameier her til lands.
For de erfarne og de ferske
Etter gode besøk på Hamar, Fredrikstad og Tønsberg har 600 besøkende samlet seg i Colosseums største sal for Oslo-varianten.
På programmet står alt fra en gjennomgang av det juridiske styreansvaret til håndtering av kranglete beboere på Vibbo. Publikum er en miks av engasjerte styreveteraner og ferskere fjes som er der for å lære mer om jobben de har tatt på seg.
For tre år siden var Safi definitivt i samme situasjon som sistnevnte gruppe. Seks måneder etter at han selv flyttet inn i sameiet, valgte styret å gå av. Da valgkomiteen gikk runden og banket på dører var han en av dem som åpnet, og før han visste ordet av det var han innvalgt som styreleder for 210 boenheter. Helt uten erfaring.
– Og da måtte jeg jo egentlig sette meg inn i alt, sier han.
– Hvordan skal et styre fungere, hvordan skal et boligselskap driftes og hvordan skal man være styreleder?
Med bakgrunn som IT-ingeniør og hode for systematisk tenkning, endte Safi med å dykke såpass dypt ned i grøten at han nå reiser rundt med OBOS for å inspirere andre med en hit-parade av besparelser.
– Han der burde bli styreleder flere steder, sier seminardeltaker Lars Egil Sætrang etter foredraget.
– Det er bra å være framoverlent og ikke bare tenke styremøter og godkjenning av fakturaer.
Som årelang profesjonell styreleder i ni boligselskaper befinner han seg i den andre enden av erfaringsskalaen, men likevel kommer han stadig tilbake til de høstlige OBOS-seminarene.
– Det er alltid noe nytt, og så er det noen påminnelser man også har godt av. Det er greit å få en tupp i ræva og bli minnet på hva man bør bruke tid på.
Både før foredragene og i pausen bruker han tid på å besøke bodene til både OBOS-avdelingene og ulike partnere. En ny vaktmestertjeneste virket spennende, og tilbudene fra en containerleverandør kunne også være interessante.
– Jeg bestiller jo gjerne det samme til dugnader hvert år, og da er det jo greit å se om man kan spare 10 000 kroner der også.

Styreleder Safurudin «Safi» Mahic har gått fra fersk styreleder til inspirasjonskilde for andre – og deler nå erfaringene sine på Styre & stell.
Møtes ansikt til ansikt
Møtene mellom styremedlemmer, leverandører og OBOS-ansatte er noe som settes pris på fra den andre siden også.
– Det er hyggelig å få se ansiktet til styremedlemmer vi har snakket mye med på telefonen, sier Kiran Rashid som står på stand for forsikringsavdelingen i OBOS.
– Her spør de oss om alle mulige ting som har med forsikring å gjøre, fra hvordan de melder inn skadesaker til spørsmål rundt reforhandlinger.
Rett ved siden av gjør daglig leder Ellen Marie Indahl Randli i OBOS Factory sitt beste for å snakke med alle som står i kø for å snakke med henne om tjenesten hun tilbyr – garantert betaling av felleskostnader – som hun også presenterer i et av foredragene.
– Liker du å snakke foran folk?
– Haha! Det er ikke det beste jeg vet, men jeg har gjort det tre ganger nå, så det går helt greit.
– Har du noen gode skrekkeksempler du skal trekke fram?
– Jeg nevner en konkurs i et lite borettslag i Kristiansand i sommer hvor de ikke klarte å betale fellesgjelden sin i banken. Og så var det to dårlige betalere i et boligselskap her i Oslo hvor innbetalingene uteble lenge og skapte store utfordringer for boligselskapet.
Mens enkelte i salen kanskje vil få kjenne på litt gnagende uro over potensielle dårlige betalere i egne rekker, har andre boligselskaper betalt ned hele fellesgjelda. Styremedlem Åsmund Wandsvik setter kurs mot boden til OBOS-banken, for å diskutere hvordan styret i Generallunden Boligsameie på Ullern skal plassere millionoverskuddet sitt.
– Så da vil vi ha best mulig innskuddsvilkår. Vi forvalter jo seksjonseiernes penger, og da er det to ord som sier hva vi skal bruke dem på – nytte eller nytelse.
– I år har vi truffet godt
Mens folk vrimler og nye kaffekopper fylles i pausen, har seminar-arrangør Laila Grymyr endelig senket skuldrene der hun vandrer rundt blant boder og framsatte baguetter, wraps, vannflasker og OBOS-vimpler.
Laila er markedsansvarlig for OBOS Eiendomsforvaltning, og er på sitt fjerde stopp på en norgesturné hvor hun har koordinert lokale krefter og gjort månedsvis av planlegging av både innhold og logistikk, fra styringen av lyd og lys og ned til pakkingen av goodiebagene. Nå som hjulene ruller av seg selv og hun kan konstatere at «i år har vi truffet godt».
– Det er inspirerende å se hvor mange som jobber sammen mot felles mål i OBOS. Teamfølelsen og viljen til å skape gode opplevelser for kundene våre er sterk, og det gir mye energi i hverdagen, sier hun.
Etter flere år med ansvar for arrangementet, er det mange ansikter hun etter hvert drar kjensel på.
– Det er alltid hyggelig å se igjen de engasjerte styremedlemmene som kommer år etter år. Samtidig ser vi også mange nye fjes i år, og det er ekstra gøy. Kanskje både navneendringen og valget av nytt sted har bidratt til at vi treffer enda bredere enn tidligere, sier hun.

Etter å ha besøkt Hamar, Fredrikstad og Tønsberg er Styre & stell-ansvarlig Laila Grymyr på hjemmebane i Oslo, før hun tar med seminaret videre til Trondheim, Ålesund, Bergen og Stavanger.
Gjengangerne
For styreleder Karina Thonander og styremedlem Anne Gjemdal i Hammergatens Byggeselskap er dette andre året de deltar på Styre & stell.

Styreleder Karina Thonander og styremedlem Anne Gjemdal i Hammergatens Byggeselskap.
– Vi var jo veldig fornøyd i fjor, og da var det nyttig fordi jeg var ny som styreleder, sier Karina.
– Programmet var ting vi trengte å bli bedre på eller finne mer ut av, sånn som styrets ansvar og hvor langt det går, sier Karina.
– Og det er jo litt lettelse i å finne ut av det, at du for eksempel ikke blir gjeldsslave bare fordi du har tatt feil avgjørelse. Det er jo en bratt læringskurve, men jeg merker at jeg lærer litt hele tiden.
– Kommer dere tilbake neste år?
– Om vi fortsatt er i styret, så tror jeg det ja, sier Anne.
– Det er alltid interessant å høre på, du får konkrete tips, og så er det hyggelig.
Å lære litt av gangen har fungert for styreleder Safi også.
– Da jeg startet så var det jo mange ukjente faktorer, som hvordan ventilasjonssystemet fungerer eller hvem jeg kontakter når noe er feil.
Dette er faktisk første gang han besøker Styre & stell, og selv om han er blitt en mester på innsparing, får han likevel mye ut av å sitte i salen når han ikke er fremme og snakker selv.
Det finnes alltid noe nytt å lære, men han har et trygt grunnfjell å jobbe ut ifra.
– Etter tre år nå føler jeg at jeg har ganske god oversikt, sier han.
– Og det er ganske verdifullt.
Vi har spurt noen av deltakerne
Hva er styret opptatt av om dagen – og hva ønsker dere å bli bedre på?
Åsmund Wandsvik
Styremedlem i Generallunden Boligsameie
1. Hva er styret opptatt av?
Vi er et 40 år gammelt boligområde med et flott parkanlegg som vi jobber med å få stelt. Vi har egen vaktmester, ny plenklipper til 350 000 kroner og en engel av en mann som går rundt og klipper alle hekkene og passer på.
2. Hva ønsker du å bli bedre på?
Kommunikasjon – å forstå kroppsspråk og bakenforliggende motiver når folk går hardt på i styremøter.

Lars Egil Sætrang
Profesjonell styreleder
1. Hva er styret opptatt av?
Jeg lager styremanualer for de fleste av styrene jeg leder, slik at nye medlemmer raskere kommer inn i rutiner og planer.
2. Hva ønsker du å bli bedre på?
Å organisere arbeidet mer effektivt – så jeg får tid til alt jeg vil gjøre.
