Hvor lenge er det greit at heisen står?
Har du lest sakene om heiser som blir stående i dager og uker? Slik sikrer boligselskapet trygg og stabil drift på heisen.

– En heisstans kan skyldes flere ting. Elektriske feil, problemer med dørmekanismen eller tekniske feil i motor eller styresystem.
Kathrine Kopperud er Key Account i den norske avdelingen til Otis, et av verdens største heisselskap. Hun og Otis prøver å gjøre hverdagen til tusenvis av nordmenn litt mindre frustrerende med ett enkelt grep:
Å få heisen i gang igjen om den stopper. Kjapt. Eller aller helst, å sørge for at den ikke stopper i det hele tatt.
– Tegn på at det begynner å bli problemer kan være vibrasjoner og uvanlige lyder, eller at heisen kanskje ikke når riktig etasje. Da er det avgjørende å ha regelmessig vedlikehold for å identifisere og løse problemer før de forårsaker driftsstans, sier Kopperud.
Store kostnader – men helt nødvendig
For mange boligselskaper er vedlikehold av heis en av de største utgiftspostene, men også en helt nødvendig kostnad. På mange steder er heisen en helt avgjørende del av bygget. Dersom den stopper, kan det føre til store utfordringer for boligselskapet – både for eldre beboere i åttende etasje som blir innesperret i hjemmene sine, og for beboerne i femte som må bære tunge handleposer opp alle trappene.

Kathrine Kopperud, Key Account i den norske avdelingen til Otis.
Strenge sikkerhetskrav
Trygg og stabil drift på heisen kommer ikke av seg selv. Det er viktig både med smøring av bevegelige deler, kontroll av sikkerhetssystemer som nødstopp og dørfunksjoner, samt sjekk av hydrauliske og elektriske komponenter. Jevnlige sikkerhetsinspeksjoner og omfattende vedlikehold én gang i året er et minimum.
– Lovgivningen stiller strenge krav til sikkerhet, og det er avgjørende å følge disse for å sikre trygge forhold for brukerne. Jevnlig vedlikehold av heisen bidrar til å forhindre slitasje, og gjør at vi kan oppdage potensielle problemer før de utvikler seg til alvorlige feil, sier Kopperud.
Kompetanse hos teknikerne
Hun understreker at alle som driver med service på heis må gjennom en spesiell opplæring og sertifisering, samtidig som videreutdanning og kurs i oppdaterte sikkerhetsstandarder er viktig.
– Teknikere må ha en solid forståelse av heisens mekanikk, elektronikk og sikkerhetssystemer. Det er et krav med fagbrev innen relevant teknisk fagområde, samt erfaring fra bransjen.
Hvorfor delelager betyr mye
En godt vedlikeholdt heis kan ha problemer sjeldnere enn én gang i året, mens heiser uten jevnlig service i bygg med høy trafikk opplever stans hyppigere. Uansett kan heisen ende opp med å stoppe.
Ett eksempel er en heis som stod stille i en eldre bygning etter en strømstans, hvor vedlikeholdet var på etterskudd.
– Under en kontroll av nødstrømssystemet ble det avdekket at batteriene som skal opprettholde drift ved strømbrudd var betydelig nedslitt og hadde redusert funksjonalitet.
Billig kan bli dyrt
Det er i slike situasjoner Kopperud mener Otis skiller seg ut fra mindre – og gjerne billigere – serviceselskaper. I historiene om beboere som må vente lenge på heisservice, er det ofte en gjenganger at forsinkelsen skyldes heisdeler som må bestilles fra utlandet.
– Vi har et delelager som sikrer raskere responstid. Vi har opplevd situasjoner der vi har kunnet fikse heiser i løpet av få timer, der andre selskaper som måtte bestille deler hadde brukt flere dager.
Kopperud mener denne faktoren er noe mange overser når de skal velge serviceleverandør. Hvor lenge er det egentlig greit at heisen står?
– Billigere selskaper kutter også ofte kostnader ved å bruke mindre kvalifiserte teknikere eller ved å redusere servicefrekvensen. Det kan føre til flere problemer over tid, noe som krever dyrere reparasjoner og mer omfattende vedlikehold.
I tilfellet med batterisystemet ordnet alt seg heldigvis kjapt.
– Vi kunne raskt erstatte komponenten og fikk heisen i drift igjen på kort tid. Slike oppdrag viser hvor viktig det er med jevnlig vedlikehold for å unngå uforutsette stopp.