OBOS garanterer felleskostnadene – uansett om naboen ikke betaler
Med tjenesten «Garantert betaling av felleskostnader» overtar OBOS innkrevingen og sikrer at pengene kommer inn til riktig tid – hver gang.

Med tjenesten «Garantert betaling av felleskostnader» tar OBOS over ansvaret for innkrevingen av felleskostnader. På den måten får boligselskapet alltid inn pengene til rett tid, uavhengig av om enkeltbeboere betaler eller ikke.
– Felleskostnader utgjør selve ryggraden i økonomien til boligselskapene. Når noen ikke betaler, kan det skape utfordringer for både styret og de øvrige beboerne. Med denne ordningen slipper boligeiere å bekymre seg for å måtte dekke naboens ubetalte felleskostnader, sier Ellen Marie Indahl Randli, daglig leder i OBOS Factoring.
Slik fungerer det
OBOS overfører de totale felleskostnadene til boligselskapet ti dager etter forfallsdatoen på beboernes felleskostnader.Dette gir en mer stabil og oversiktlig økonomi, og gjør det enklere for styret å planlegge driften.
– Dette skal gi økt trygghet mot tap av framtidige felleskostnader. Når inntektene alltid kommer til avtalt tid, slipper styret å vurdere å øke felleskostnadene på grunn av manglende betaling fra enkelte, sier Randli.
Fordeler for styret og beboerne
Ordningen gir både styret og beboerne økt trygghet. Styremedlemmer slipper å håndtere vanskelige saker knyttet til naboers økonomiske problemer, og beboerne risikerer ikke å måtte dekke andres ubetalte felleskostnader. Når økonomien er forutsigbar og i orden, kan det også ha en positiv effekt på markedsverdien til boligene.
– At boligselskapet mottar felleskostnadene samlet og til fast tid gir bedre likviditet, og både styret og beboerne får større økonomisk trygghet, sier Randli.
Prisen på avtalen avhenger av størrelsen på felleskostnadene. I tillegg kommer etablerings- og tinglysingsgebyr. Alle boligselskap som forvaltes av OBOS kan søke om garantert betaling av felleskostnader.
