Hopp til innhold

Råd for å unngå svindel

Det kan være vanskelig å oppdage svindelforsøk. Derfor har vi samlet sammen våre beste råd for å unngå å bli lurt. Det viktigste? God, gammeldags sunn fornuft.

Fire råd for å unngå svindel

  • 1

    Ikke klikk ukritisk på lenker
    Vær på vakt hvis du mottar e-poster og tekstmeldinger som ber deg klikke på en lenke. Seriøse aktører som Skatteetaten, mobiloperatører, Netflix, banken din eller andre steder hvor du har et abonnement sender ikke e-post eller tekstmelding med link og oppfordring til å oppdatere profil. De vil heller aldri be deg om å oppgi sensitive personopplysninger som personnummer, kontonummer eller passord.

  • 2

    Sjekk alltid avsender
    Nei, du har nok ikke vunnet 100 millioner dollar – selv om det står i en e-post. Er noe for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det. Mange svindlere bruker dessuten Google Translate for å oversette tekst til norsk, noe som sjeldent eller aldri resulterer i et godt språk. Se derfor etter skrivefeil og merkelige formuleringer.

  • 3

    Vurder om nettsiden eller tjenesten er legitim
    Svindlere blir dessverre flinkere til å finne nye metoder for svindel. De blir også flinkere til å etterligne nettsteder og tjenester for å lure deg til å oppgi sensitive personopplysninger.

  • 4

    Vær skeptisk til telefonsamtaler
    En metode svindlere bruker, er å ringe fra det som ser ut som et norsk telefonnummer. De tar i bruk en programvare som skjuler det egentlige nummeret, og kan utgi seg for å være banken eller et annet seriøst kredittfirma.

Pass på BankID, dine passord og ta grep for digital trygghet

Bruk sunn fornuft

Det viktigste du kan gjøre for å unngå å bli lurt er å bruke sunn fornuft.

I møte med en henvendelse – om det så er over tekstmelding, telefon eller e-post, så bør du alltid stille deg selv dette spørsmålet:

«Er det naturlig at jeg får denne henvendelsen, og er det naturlig at de spør meg om sensitiv informasjon»?

Vær også oppmerksom på språk, avsender og telefonnummer. Hvis det er noe som skurrer, ikke klikk på lenkene.

Vanlige metoder for svindel

Det florerer av falske tekstmeldinger og e-poster om blant annet pakkesporing, levering av pakker, BankID og betaling. Husk at du aldri må dele passord og koder for innlogging – uansett hvem som ber om det. Her har vi samlet et par vanlige metoder for svindel du bør være obs på:

Dette gjør du hvis du har blitt lurt

Ta kontakt med oss umiddelbart og fortell hva som har skjedd. Jo raskere du melder fra, jo enklere er det å hjelpe deg.

Undersøk med forsikringsselskapet ditt om du har en ID-tyveriforsikring i innboforsikringen din. Tryg og OBOS samarbeider for å tilby den beste forsikringen til medlemspris. Er du Tryg Pluss-kunde, får du inkludert forsikring mot ID-tyveri.

Mistenker du svindel, kan du selv øyeblikkelig sperre bankkortet ditt i nettbanken og i mobilbanken.

Husk også på at OBOS-banken aldri sender lenker over tekstmelding eller mail. Mottar du en tekstmelding eller mail som inneholder en lenke, kan du med andre ord være sikker på at dette ikke er en legitim avsender.

;