Slik skaper dere et godt naboskap på Vibbo
Et godt digitalt naboskap starter med god kommunikasjon. Få tips til å unngå konflikter og krangling på Vibbo.

Nettroll og kranglefanter er et velkjent fenomen i kommentarfeltenepå sosiale medier, og ekstra ille blir det når brukerne kan være anonyme. På Vibbo må alle operere med fullt navn og adresse, og det har en preventiv effekt.
Likevel opplever noen boligselskap ufine og usaklige kommentarer. Derfor har vi samlet noen råd til styret om hvordan dere kan håndtere uenighet og sikre en god tone på Vibbo.
Lag kjøreregler for god tone
Bente Greaker er support- og IT-konsulent i OBOS. Hun råder boligselskapene til å vedta kjøreregler for Vibbo, slik at man har noe å vise til hvis reglene brytes. Slike regler står allerede i brukervilkårene til Vibbo, der det understrekes at brukerne skal ha en høflig tone, være saklig og unngå personsjikane.
– Dette kan suppleres med et eget punkt om kjøreregler under «Temaer» på Vibbo. Disse kjørereglene kan med fordel tas opp på et beboermøte, eller de kan vedtas på årsmøtet for å få enda mer tyngde, sier Greaker.
Hent inspirasjon fra Vibbotoppen
Hun anbefaler også å kikke på nettsiden Vibbotoppen.no, som er et fiktivt borettslag der OBOS viser hvordan man kan fylle Vibbo med relevant innhold. På Vibbotoppen finner du et punkt under temaer som heter «Vibbo – Kjøreregler».
– Om ønskelig kan dere klippe og lime fra denne teksten. Det samme gjelder for alle andre temaer på Vibbotoppen. Nettsiden er lagd for å gi inspirasjon til styret.
Bruk riktig sted til riktig formål
OBOS anbefaler at styret bruker «Nyheter» til informasjon til beboerne, mens «Oppslag» fungerer som en digital oppslagstavle. Erfaring viser at tonen ofte er roligere på Vibbo enn på for eksempel Facebook, noe som bidrar til en god og konstruktiv dialog.
Håndter usaklige kommentarer på en god måte
Om det likevel skulle dukke opp en kommentar som oppleves som usaklig eller ufin, finnes det flere måter å håndtere situasjonen på. Styret kan for eksempel minne om retningslinjene for god kommunikasjon, eller i enkelte tilfeller stenge kommentarfeltet eller fjerne innlegget.
– Slike tiltak bør imidlertid brukes med omtanke, siden det kan oppleves som sensur og skape frustrasjon. Det er som regel bedre å følge med på hva som engasjerer beboerne, og møte innspillene på en åpen og saklig måte. Da viser styret at de lytter, og det bidrar ofte til et bedre bomiljø og en mer positiv dialog.

Bente Greaker i OBOS delte råd om hvordan styret kan håndtere uenighet og bevare en god tone på Vibbo under seminaret Styre & stell i Oslo.
Slett og anmeld ved alvorlige brudd
Hun legger til at det er noe annet med injurierende kommentarer, trakassering og rasisme. Slike ytringer bør slettes, og i verste fall anmeldes.
– Trusler og grov trakassering er straffbart. Heldigvis virker det som slikt er svært uvanlig på Vibbo.
Ta praten direkte
Noen ganger kan et kort og saklig svar i kommentarfeltet være tilstrekkelig, men det er langt fra sikkert. Derfor velger de fleste styrer å skrive at vedkommende kan kontakte styret gjennom meldingstjenesten. Det er bedre å ta dialogen i meldinger enn i åpne kommentarfelt.
– Et alternativ er å ta en telefon til vedkommende. Skriftlig kommunikasjon er vanskelig, og det kan oppstå misforståelser både i kommentarfelt og meldinger. Folk framstår ofte sintere enn de faktisk er. Hvis man snakker sammen, er det som regel enklere å bli ferdig med en sak, sier Bente Greaker i OBOS.
Et bedre naboskap starter med styret
Som styre har dere nøkkelrollen i å skape et positivt miljø, både på Vibbo og ellers i bomiljøet. Med tydelige kjøreregler og god kommunikasjon legger dere grunnlaget for et trygt og trivelig digitalt nabolag.


