Hopp til innhold
Styrearbeid
  1. Forside
  2. Temasider
  3. Styrearbeid
  4. Smartere energifordeling for beboere

Smartere energifordeling for beboere

Med månedlig oversikt over eget forbruk kutter beboere ofte energibruken med opptil 20 prosent. Den nye løsningen gir enklere fordeling og fakturering av energikostnader.

Foto av Magnus Thun

Noen har alltid åpne vinduer og radiatoren på maksimal varme. Noen dusjer i evigheter, mens andre er mer nøkterne.

– Vi har sett behovet for å ta en aktiv rolle der vi kan bidra til bevisstgjøring av eget energiforbruk. Derfor har OBOS inngått et samarbeid med ulike leverandører for å kunne tilby månedlig avregning, sier avdelingsdirektør Magnus Thun i OBOS Eiendomsforvaltning.

– Det skal bli enklere for boligselskap å ta energieffektive valg, fortsetter han.

Slik fungerer månedlig avregning

I dag hjelper OBOS omtrent tusen boligselskap med fordeling av vann- og energikostnader. I disse selskapene betaler eierne et a konto-beløp via felleskostnadene, og dette blir avregnet 1-4 ganger i året.

Med den nye tjenesten blir avregningen enklere og bedre, sier Alf Frøseth.

Det fungerer slik at boligselskapet inngår avtale med en leverandør som måler og beregner faktisk energiforbruk hver måned.

Leverandøren deler data med OBOS, som sørger for korrekt fordeling via felleskostnadene. Det tas hensyn til eierskifter, og utflyttere får egen faktura.

Fordeler for styret og beboerne

– Fordelen for styret er enkel administrasjon, bedre oversikt og færre spørsmål fra beboere. For beboerne betyr det én faktura å forholde seg til, reell kostnadsfordeling og bedre oversikt over eget energiforbruk, sier Frøseth.

Kan redusere energiforbruket

En av leverandørene forteller at det er vanlig å oppleve en nedgang på omtrent 20 prosent i energibruken når beboere får installert målere og månedlig avregning.

– Det blir mer bevissthet hos beboere som sløser med energien, og mange av dem endrer vanene sine. Du kan bli overrasket over hvor store forskjeller det er i energibruken, sier Kim Johannes Lein, som er Country Manager i Techem Norge.

Les også: Kutt kostnadene med vannmåler

Foto av Alf Frøseth

Alf Frøseth i OBOS Eiendomsforvaltning er produkteier for månedlig energiavregning.

Avdekker feil i varmeanlegg

Boligselskap uten måling i bygget mangler kontroll på hvor energien benyttes. Individuelle målere kombinert med hyppigeavregninger gjør det enklere å avdekke feil i varmeanlegget.

– Da kan styret enklere oppdage om det er et unormalt høyt energiforbruk, og dermed avdekke kostbare feil. Det kan for eksempel handle om feil på ventilasjonsanlegg eller generelt i varmeanlegget, sier Lein.

Flere leverandører på vei inn

OBOS ønsker å samarbeide med alle leverandører som tilbyr energiavregning, men det krever at leverandøren kobler seg til det åpne grensesnittet som OBOS har utviklet. Foreløpig har EcoGuard og Techem gjort dette, og Lyse er på vei. Trolig kommer det enda flere om kort tid.

Publisert:

Sist endret:

Relaterte artikler

  • En eldre mann sitter på trappen foran inngangsdøren til en bygård, omgitt av grønne busker.

    Norgespris kan gi betydelige besparelser

    Styrearbeid

    Dette borettslaget fikk strømregning på 140.000 i måneden. Med Norgespris kan de spare nær 300.000 i året. Ifølge Å Entelios lønner ordningen seg for de fleste borettslag og sameier i Sør-Norge.

  • Foto av Amanda Barsten

    Slik ryddet hun opp i sameiet

    Styrearbeid

    På ett år rakk styreleder Amanda Barsten å digitalisere styrearbeidet, løse en krevende forsikringssak, få på plass et nytt styre og styrke fellesskapet.

  • Foto av Joakim E. Holtsmark

    Ung styreleder tar grep i fire borettslag

    Styrearbeid

    Før 30-årsdagen har Joakim Holtsmark rukket å bli styreleder i fire borettslag. Nå sørger han for lavere felleskostnader, digitalisering og tydelig styring.