Hopp til innhold
En person går inn i en heis.

Ha kontroll på nedturen

Husk at vedlikehold av heisen er noe annet enn heiskontrollen.

Publisert:
mandag 3. juni 2024

Styret i boligselskapet har ansvar for at det blir utført vedlikehold og kontroll av heisene. Det stilles strenge krav, og disse er nedfelt i Plan- og bygningsloven § 29-9. Blant annet skal heiser annethvert år kontrolleres av en uavhengig part. Dette må ikke blandes med vedlikehold og ettersyn.

– Kontrollørene våre i Heiskontrollen får ofte høre at «dere var jo her nettopp», men da har folk misforstått. De blander oss med serviceleverandøren, sier salgssjef Dagfinn Damm i Norsk Heiskontroll.

Datterselskapet Heiskontrollen AS er akkreditert som kontrollorgan. Det betyr at de kan kontrollere, men ikke reparere eller tilby service på heis. Omvendt er det for heisleverandører som Otis, Kone og Schindler.

– Vi kontrollerer 25.000 heiser i året, og en vanlig merknad er at toveiskommunikasjon i heisen ikke fungerer. En årsak kan være at styret har sagt opp mobilabonnementet fordi de ikke skjønte at dette var knyttet til varslingen i heisen. Ved slike tilfeller stenger vi heisen inntil feilen er rettet, sier Damm.

Heldigvis finnes det gode patenter som sikrer at heiser ikke detter ned. Oppfinnelsen av fangapparat ble gjort på 1850-tallet av mekanikeren Elisha Graves Otis. Før den tid ble heiser sett på som altfor utrygge blant folk flest, og med tryggere heis kom også grunnlaget for høyhus og skyskrapere. Men selv om heis er trygt, kan det oppstå problemer. Ifølge Damm er dørene den vanligste årsaken til heisstans.

– Traller som dunkes borti heisdørene ved flytting er en typisk årsak. Da er det bare å tilkalle serviceleverandøren. Har det kommet grus i dørterskelen, fjerner vaktmester dette, sier Dagfinn Damm.

Styret har ansvar for at det utføres vedlikehold, ettersyn og nødvendige reparasjoner. I praksis ordnes dette gjennom en serviceavtale, og antall ettersyn avhenger av bruken og FDV-instruksen fra leverandør.

Les også: Få hjelp til vedlikeholdet

Rammeavtaler

Som OBOS-kunde får boligselskap rabatt hos Schindler, Kone og Otis på service og vedlikehold av heis. Avtalene er nylig reforhandlet og kvalitetssikret. Det gis også gode priser på lovpålagt kontroll utført av Heiskontrollen AS.

Mer info på Styrerommet under «Leverandører og avtaler» → «OBOS-partnere».

Relaterte

Illustrasjon av et boligselskap med Høstseminar skrevet under.

Høstseminar 2024

Lyst på faglig påfyll i styrehverdagen? Årets Høstseminar byr på en unik mulighet til å tilegne seg ny og relevant kunnskap fra et bredt utvalg eksperter. I tradisjon tro blir det servert mat og drikke, og muligheten til å vinne 50.000 kroner.