Rebusløp, sommerfest og samdyrkelag. I Ulven Park har Vibbo gitt beboerne en snarvei til et blomstrende naboskap.
Tekst: Magnus Berg Foto: Skjalg Bøhmer Vold
– Se så mange bær det har kommet!
Tina Bryntesen inspiserer en dyrkekasse med jordbærplanter, som står plassert på takterrassen i Ulven Park.
For under to år siden var både Tina og Elsie Ogoleh helt nye i borettslaget.
– Uten Vibbo hadde det vært mye vanskeligere å dyrke fram det naboskapet vi har nå, sier Elsie – som i dag er styreleder.
Med Vibbo kan beboerne og styret enkelt kommunisere om alt fra hagebruk og sosiale sammenkomster til styrevedtekter – uten å gå via lange mail-tråder eller korktavlen i oppgangen.
I et borettslag der alle var nyinnflyttede i 2021, har det også vært utrolig fint med en digital plattform som gjør det lettere å bli kjent, forteller Tina.
Hva er Vibbo?
Et digitalt verktøy som gjør det superenkelt å holde kontakt med styret og andre beboere.
Fungerer som en nyhetstjeneste og en digital oppslagstavle for alle i borettslaget eller sameiet.
Med Vibbo-appen kan du holde deg oppdatert på alt viktig som skjer, uansett hvor du er.
Kan brukes av alle borettslag og sameier som forvaltes av OBOS.
I sommermånedene spirer og gror det i hele Ulven Park – både på balkongene og i dyrkekassene som står spredt på takene og i den romslige parken mellom de 13 oppgangene.
– Det er utrolig fint å ha en stor indre gård som er så frodig og grønn. I tillegg til fellesskapet og å ha barnehagen midt i bakgården, er det noe av det aller beste med å bo her, forteller Tina.
Når det ikke regner, er det som regel fullt av liv i hele parken – med sykling i pumptracken og fotball på løkka helt til de små blir kalt inn til middag fra balkongen, forklarer hun.
– Det bor mange småbarnsfamilier her som har mer enn nok med henting, middag og legging etter jobb. Da er det ikke alltid så lett å være spontan og finne på ting. Vibbo gjør det veldig mye enklere å ta sosiale initiativ.
Da borettslaget arrangerte sin første dugnad, valgte de å fokusere 100 prosent på det sosiale for å gi fellesskapet en flying start, forklarer styreleder Elsie.
– I stedet for å kalle det en dugnad, skrev vi bare «Kom og bli kjent!» i Vibbo. Da folk møtte opp, delte vi dem i lag og sendte dem ut på rebusløp. Jeg tror det var en fin måte for mange å bli bedre kjent med både byggene og ansiktene i nabolaget.
Tina innrømmer at de små sammenkomstene har hatt mye å si for samholdet, særlig i perioden da innflytting og innredning fremdeles stjal det meste av fritiden.
– Har man først hilst, er man plutselig ikke fremmede neste gang man møtes i oppgangen eller ved bussen. Jeg er ikke så sosial av meg i utgangspunktet, så det var fint med litt drahjelp for å bli med på hyggelige aktiviteter i starten, sier Tina.
– Du? Det skjuler du i så fall godt! Du er jo med på masse, ler Elsie.
Enkel organisering og booking
Fra forespørsler om å få låne malekoster og hjelp til å bære vaskemaskiner, har Vibbo vokst til å bli en viktig sosial kanal i Ulven Park, forteller Tina.
– Nå som folk begynner å bli ferdige med å flytte inn og pusse opp, merker jeg at det er i ferd med å vokse fram et skikkelig naboskap. Folk har mer tid til hverandre.
– Vi hadde sommerfest på fredag, og da dukket det opp masse folk! Det ble servert både hamburgere og pølser fra grillen i bakgården, og is og brus til barna.
I tillegg til å invitere til grilling og aktivitetsdager, gjør Vibbo det enkelt å holde oversikt over alt fra booking av fellesarealene til faktiske dugnader, forklarer Elsie.
– Vi hadde vår andre dugnad i våres, og denne gangen var det en del å gjøre. Da satte vi opp lister med oppgaver i Vibbo, som beboerne kunne melde seg på. Jeg tror det er enklere å stille opp når man vet akkurat hva man skal gjøre.
– Det endte i hvert fall opp med at det kom så mange at vi ikke hadde jobb til alle sammen!
At Vibbo er en lukket plattform der kun eiere, medboere og leietakere har tilgang, er både trygt og praktisk, mener Elsie.
– OBOS gir og fjerner automatisk tilgang til Vibbo når folk flytter, noe som betyr at vi slipper å bruke unødvendig tid på å administrere. Fordi vi vet at det kun er folk i borettslaget som har tilgang, tror jeg folk føler det er trygt å komme med både skryt og kritikk.
– Mange er også flinke til å legge til et profilbilde, noe som gjør det mye lettere å kjenne igjen beboere som trenger hjelp med noe, legger Tina til.
Alltid oppdatert
Styrelederen er opptatt av at Vibbo ikke skal føles som et talerør fra styret til beboerne, men være en inkluderende plattform for alle.
– Når vi i styret legger ut noe, markerer vi det som en nyhet. Det som kalles «oppslag» skal være for beboerne. Det er en veldig fin funksjon – for vi i styret vil også ha mulighet til å bare være beboere noen ganger.
Selv er Elsie med en hundegruppe, og sammen med Rufus har hun blitt godt kjent med de andre hundeeierne i Ulven Park – både i bakgården og ved hundefrisøren på baksiden av E-oppgangen.
– Vi skal ofte ut for å lufte hunden samtidig, og da kommer man jo i snakk. Enten man har hund, småbarn eller er førstegangskjøper og ny i Oslo, er det veldig fint å ha et nettverk i nabolaget som man kan snakke med og kanskje byttelåne ting med.
Selv om det nå er snart to år siden beboerne flyttet inn i Ulven Park, dukker det fremdeles opp nye ting som må organiseres og planlegges for.
– Nå får vi snart trenings- og aktivitetsrom også. Heldigvis er det enkelt å holde kontakt, booke tid og oppdatere hverandre på alt som skjer i Vibbo, avslutter Elsie.
Alt styret ditt trenger – i en pakke
Vibbo og Styrerommet er noen av tjenestene OBOS leverer til boligselskaper.