Hopp til innhold

Bruksanvisning for eero 6

Bruksanvisning og informasjon om eero 6.

Et skrivebord med skrivesaker, en laptop og en eero 6-ruter.

Kom i gang med eero!

Oppsett og bruk av eero-ruteren gjøres via app: eero home Wi-Fi systems. Om dere er flere i husholdningen, anbefaler vi å installere mobilappen på smarttelefonen til den som skal være hovedansvarlig for å styre nettverket.

Start med å laste ned eero-appen til smarttelefonen din. Den er tilgjengelig i både Google Play og Apple App Store med det fulle navnet eero home Wi-Fi system.

Om du ikke har en smarttelefon, eller har problemer med dette trinnet, ta kontakt med kundeservice for å få hjelp.

Last ned eero wifi system
Foto av ruteren eero 6.

Dette betyr de ulike lysene på eero 6-ruteren

På forsiden av eero-ruteren din er det et LED-lys som viser status på ruteren. Når alt fungerer som det skal, vil lyset være hvitt, hvis du ikke har deaktivert dette i eero-appen.

Oversikt over lysene på eero 6

Tilkobling og feilsøking av eero 6

  1. Ta strømkabel, eero trådløs ruter og nettverkskabel ut fra boksen.
  2. Last ned eero-appen, og åpne den.
  3. Pass på at du har skrudd på mobildata og bluetooth på telefonen din.
  4. Koble fra eksisterende ruter, samt andre kabler tilkoblet LAN-portene.
  5. Velg «New to eero?», og lag bruker. Følg instruksjonene i appen videre.
  6. Koble til eero-ruteren til fibermodemet ditt, og koble til strøm.
  7. Velg navn og passord for det nye nettverket i appen. Du kan gjerne gjenbruke navn og passord fra det gamle nettverket ditt, da slipper du å koble til alt på nytt.

Når du har sjekket at du får koblet deg til det nye nettverket, kan du skru av det gamle nettverket slik at de ikke forstyrrer hverandre og enhetene dine.

Hvis nettverket dukker opp som tilgjengelig for den trådløse enheten, men ikke får koblet seg til, har du sannsynligvis en enhet som ikke støtter det raskeste frekvensbåndet for Wi-Fi i dag, som er 5 GHz.

Dette er typisk et problem for husholdningselektronikk som panelovner, robotstøvsugere og liknende som har en Wi-Fi-komponent, og som skal settes opp ved hjelp av en mobil-app.

For de aller fleste slike dingser holder det å slå av 5 GHz midlertidig, slik at de kan få koblet seg til nettverket. Ved neste oppkobling skal de da kunne finne riktig nettverk av seg selv.

  1. Åpne eero-appen.
  2. Velg «Settings» nederst til høyre.
  3. Velg «Troubleshooting» på nederste del av skjermen.
  4. Velg «My device won't connect».
  5. Velg «My device is 2.4 GHz only».
  6. Trykk «Temporarily pause 5 GHz».

Når steg seks er fullført, slår eero-ruteren av 5 GHz-båndet i 10 minutter.

OBS:

  • Merk at andre som er tilkoblet det trådløse nettverket mens dette pågår, trolig vil merke dette på nettverksytelsen.
  • Du kan avbryte når som helst i løpet av de 10 minuttene ved å trykke «Cancel».

Noen trådløse enheter kan også ha problemer med sikkerhetsprotokollen WPA3, hvis denne er slått på. Dette vil i hovedsak være et problem for eldre trådløse enheter.

Hvis enheten ser nettverket, men ikke får koblet seg til selv med 5 GHz deaktivert, kan du slå av WPA3:

  1. Åpne eero-appen.
  2. Velg «Discover» på verktøylinjen nederst på skjermen.
  3. Trykk på «eero Labs».
  4. Skru av WPA3.

WPA3 forblir avslått til du slår det på igjen. Eero bruker WPA2 når WPA3 er skrudd av.

Hvis nettverket ikke dukker opp som tilgjengelig for den trådløse enheten i det hele tatt, kan det være at enheten ikke virker med Wi-Fi 6, som er den trådløse standarden som brukes av eero-nettverket.

Merk at Wi-Fi 6 er laget for å fungere også sammen med eldre produkter, så i de fleste tilfeller skal dette ikke være et problem, men det kan oppstå.

For å få koblet en slik enhet til nettverket, må Wi-Fi 6 slås helt av.

  1. Åpne eero-appen.
  2. Velg «Settings» nederst til høyre.
  3. Velg «Troubleshooting» på nederste del av skjermen.
  4. Velg «My device won't connect».
  5. Velg «My device can't detect Wi-Fi 6».
  6. Trykk på skyvebryteren ved siden av «Legacy Mode».

Eero-nettverket vil nå gå i Legacy Mode til du velger å slå det av igjen.

Merk at Legacy Mode vil gi dårligere ytelse på det trådløse nettverket, og vi anbefaler sterkt å prøve å løse problemet på den trådløse enheten:

  • Sjekk at programvare, firmware eller drivere på enheten er oppdatert til nyeste versjon.
  • Hvis du søker etter navnet på produktet og «Wi-Fi 6», dukker det opp kjente problemer og eventuelt forslag til løsninger.

For beste mulige ytelse, slå av Legacy Mode igjen så snart du har muligheten.

Kontakt oss i OBOS Nett

Telefon kundeservice: 21 01 61 50
E-post kundeservice: obosnett@obos.no
Salgsavdelingen: salg.obosnett@obos.no

Åpningstider
Mandag–fredag: 08.00–20.00
Lørdag: 10.00–14.00

Åpningstider i jula
23. desember: 09.00–17.00
24. desember: 10.00–14.00
25.–26. desember: 10.00–14.00 (kun e-post eller chat)
27. desember: 09.00–17.00
28. desember: 10.00–14.00
30. desember: 09.00–17.00
31. desember: 10.00–14.00
1. januar: Stengt

Besøksadresse
Freserveien 1
0195 Oslo