Nordmenn ligger på strømmetoppen

I snitt abonnerer vi på 2,3 strømmetjenester. Men TV-vanene er stadig i endring.

  • Tekst Veronika Søum
  • Foto Hampus Lundgren

TV-vanene våre har endret seg mye de siste ti årene. Store dekodere er på vei ut, og stadig flere skaffer seg strømmeboks og smart-TV. Det har ført til at rundt 82 prosent av oss har en TV som er koblet til internett.

Og hva betyr det? Jo – aldri før har det vært like lett å se akkurat det du vil se, når du vil.

– Samlet sett bruker vi mer tid på TV og video nå enn for ti år siden. Men vi bruker mindre tid på lineær-TV. I stedet bruker vi mye mer tid på å strømme når, hvor og hva vi vil, oppsummerer Knut-Arne Futsæter, forskningsleder for medier i Kantar.

Fortsatt er det NRK som benker flest av oss foran TV​​-skjermen i løpet av uka.

Nytt på nytt har flest seere med mer enn 700.000 på fredagskvelden. På andreplass ligger Lørdagsrevyen med knapt 600.000 seere, og Side om side med rundt 500.000 seere, viser tall fra Kantars ferskeste undersøkelse av folks medievaner.

Side om side har faktisk fått flere seere på NRK TV enn lineært på NRK1, forteller Futsæter.

I 2012 brukte 81 prosent av oss å se på lineær-TV, mens 27 prosent hadde strømmet hver dag. I 2022 var tallene endret til 63 prosent som ser lineær-TV, mens 70 prosent benytter seg av strømmetjenester.

– Lineær-TV er ikke lenger like mye et allment behov og ønske slik det var for 20 år siden, sier Morten Kristiansen i OBOS OpenNet.

Les også: Slik unngår du bredbåndsfella

For å kunne se akkurat hva du vil, når du vil, er fleksibilitet og valgfrihet avgjørende. Det gjelder også valg av TV-leverandør.
OBOS OpenNet er et åpent fibernett, som gir deg muligheten til å velge tjenester fra forskjellige leverandører, både på TV og internett.
Fibernettet er mer stabilt og har en raskere responstid enn tradisjonelt bredbånd, kobbernett og hybridfiber.

Nordmenn i sparemodus

Nordmenn ligger helt i verdenstoppen når det gjelder bruk av strømmetjenester. Fire av fem abonnerer på minst én strømmetjeneste. I gjennomsnitt har vi tilgang til 2,3 strømmetjenester hver.

Av strømmetjenester nordmenn bruker mest i løpet av uka, ligger Netflix, Youtube og NRK TV på topp. Deretter kommer TV2 Play, Viaplay, HBO Max, Disney+ og VGTV.

– De siste to årene har antallet abonnenter hos Netflix og Youtube sunket. De har hatt et godt tak om det norske markedet, men nå får de økt konkurranse fra HBO Max, Amazon, Disney+ og Showtime. Den internasjonale konkurransen har kommet til Norge, forklarer Futsæter.

Forskeren tror konkurransen kommer til å stramme seg til ytterligere, samtidig som vi kommer til å gjøre endringer i bruk av strømmetjenestene våre.

– Folk flest har fått en strammere økonomi, med dyrere strøm og mat, og høyere renter. Folk sparer overalt, og vi vurderer i større grad hvor mange strømmetjenester vi har råd til. Vi kommer til å bytte tjenester oftere og være mer kritisk til hvilke abonnementer vi skal betale for. Det blir mindre grad av autogiro framover, spår han.

Les også: Er 5G eller fiber best?

Med OBOS OpenNet kan du skreddersy din egen bredbåndspakke, med eller uten TV.

Færre felles opplevelser

Å kunne se det du vil, når du vil, har absolutt sine fordeler, men for fellesskapsfølelsen har det noen ulemper. Det er lenge siden «alle» ventet i spenning på neste episode av Brødrene Dahl, eller da Tande-P sto for lørdagsunderholdningen.

– Vi ser sjeldnere på ting samtidig, og vi ser på ulike ting. Vi kan ikke samles på samme måte i lunsjen på mandager og prate om det vi så på TV i helga.

Men det er fortsatt TV-begivenheter som forener oss, av den enkle grunn at noe oppleves bedre direkte enn i reprise. For eksempel Eurovision eller Kvelden før kvelden. Venner vil fortsatt møtes på puben eller hjemme i stua for å få med seg finalen i Champions League.

– Den type underholdningsprogram lever i beste velgående, men det er færre sånne arenaer enn tidligere. Attraktivt innhold vil koste, og det vil bli dyrere se på sport. Men vi har behov for å oppleve ting samtidig. Mennesket er et sosialt dyr, vi lengter etter felles opplevelser.

Be om tilbud på TV og internett