Hopp til innhold
Eiendomsforvaltning
  1. Forside
  2. Boligselskap
  3. Eiendomsforvaltning
  4. Regnskapsføring for borettslag og sameier

Regnskapsføring for borettslag og sameier

Gjør styrehverdagen enklere ved å sette ut administrative oppgaver, få støtte fra gode digitale verktøy og hjelp fra profesjonelle rådgivere ved behov.

Kvinne sitter på en benk utenfor en boligblokk

Hvem passer det for?

For styrer som i stor grad klarer seg selv med hjelp av digitale verktøy, men som ønsker tilgang til profesjonell hjelp når behovet oppstår – og noen å sparre med i små og store spørsmål i styrehverdagen.

  • Styrer som ønsker å forenkle styrearbeidet gjennom digitale verktøy.
  • Styrer som har mindre behov for hjelp. men ønsker å ha en stødig sparringsparter når behovet oppstår.

Dette får dere

  • Profesjonell regnskapsførsel
  • Håndtering av inngående fakturaer
  • Fakturautsendelser og innkreving av felleskostnader
  • Mottak og håndtering av post
  • Håndtering av eierskifte
  • Tilgang til de digitale verktøyene Vibbo og Styrerommet, som forenkler styrearbeid og kommunikasjon med beboere.
  • Tilgang til et rådgivningsteam med kompetanse innen økonomi, drift og juridiske spørsmål.
OBOS har full kontroll på regnskap og økonomi, og gir oss god hjelp med budsjettarbeidet.

Vera Stangeland, styreleder i Sameiet Fosstunet

Rådgivere tilgjengelig når dere trenger det

Med regnskapsførsel i OBOS har dere tilgang til rådgivningsteamet vårt som kjenner borettslaget eller sameiet deres, og som er tilgjengelig når dere trenger det.

  • Rådgiverne har bred kompetanse og hjelper dere med alt fra økonomi , juridiske spørsmål og administrasjon til praktisk drift.
  • Henvendelser blir alltid håndtert av den rådgiveren som har best kompetanse til å løse saken.
  • Ved behov får dere også tilgang til andre eksperter i OBOS – innen bank, forsikring, rehabilitering og juridisk hjelp.

Har dere spørsmål, eller vil vite mer? Send inn skjema, så tar vi kontakt for en uforpliktende prat

Gruppefoto av rådgiverne i OBOS Eiendomsforvaltning.

Våre digitale verktøy er selvfølgelig inkludert

Tilleggstjenester som gir styret mer tid og mindre bekymring

Få tryggere økonomi og økt forutsigbarhet i borettslaget eller sameiet ditt. Vi tar ansvar for innkrevingen – og garanterer at alle felleskostnader betales.

Les mer om Garantert betaling av felleskostnader

IN-ordning gir deg som andelseier mulighet til å betale ned din andel av borettslagets fellesgjeld – helt eller delvis – uavhengig av de andre beboerne. Dette gir større økonomisk frihet og kan redusere dine månedlige felleskostnader.

Les mer om Individuell nedbetaling av felleskostnader

Med månedlig avregning fordeles energikostnadene etter faktisk forbruk. Styret får full oversikt og mindre administrasjon. Beboerne får én faktura og bedre kontroll på eget forbruk.

Les mer om Månedlig avregning av energikostnader

Vi kan utarbeide budsjettforslag for dere og vurdere nivå på felleskostnader ut i fra borettslaget eller sameiets økonomi.

Ved forespørsel kan vi bistå med to økonomiske rapporter i året.

Styremøter, budsjettmøter og regnskapsmøter

Våre rådgivere bidrar gjerne under styremøter, budsjettmøter og regnskapsmøter som faglig støtte og sparringspartner.

Årsmøte og generalforsamling

Rådgiverne våre deltar gjerne som møteleder eller protokollfører i årsmøtet, dersom styret ønsker dette. Enten det er fysisk eller digitale møter.

Vi kan også hjelpe til med ulike oppgaver både i forbindelse med planlegging og gjennomføring av årsmøte og generalforsamling for å avlaste styret.

En mobilnøkkel fungerer som en elektronisk dørlås. Med den kan du åpne døren med mobilen og dele nøkler like enkelt som du sender en tekstmelding.

Les mer om Mobilnøkkel

Få hjelp med forsikring og skadebehandling fra dedikerte ressurser, og få gode priser og forsikringsvilkår gjennom våre samarbeidspartnere If, Gjensidige og Tryg.

Les mer om Forsikring

Rådgivningsteamet kan hjelpe til med ulike oppgaver som kan avlaste styre, for eksempel som fakturering og oppfølging av andre administrative oppgaver.

  • Drifts- og likviditetsbudsjett med alle inntekter og utgifter for det kommende året.
  • Oppfølging av skader mot forsikringsselskap.

Tiden vi bruker på dette faktureres borettslaget eller sameiet.

Relaterte artikler og kundehistorier

  • Foto av Amanda Barsten

    Før hun flyttet fra sameiet sitt, rakk styreleder Amanda Barsten å digitalisere styrearbeidet, løse en krevende forsikringssak, styrke fellesskapet og få på plass et nytt, engasjert styre.

  • Foto av Eirik Karlsen

    Et godt budsjett gir styret oversikt og kontroll over økonomien – og kan spare borettslaget eller sameiet for store problemer senere. Her får dere tips og råd til budsjettarbeidet.

  • Foto av Magnus Thun

    Når beboere får månedlig oversikt over eget forbruk, synker ofte energibruken med opptil 20 prosent. Med den nye løsningen, månedlig avregning av energikostnader, blir både fordeling og fakturering enklere.

Gjør styrehverdagen enklere

Er du styremedlem i et borettslag eller sameie? Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud på profesjonell eiendomsforvaltning.

Er du beboer? Logg inn i Vibbo for å finne kontaktinformasjon til styret i ditt borettslag eller sameie.

Regnskapsførsel for borettslag og sameier | OBOS