Hopp til innhold

Om OBOS-banken

OBOS-banken er 100 % eid av OBOS. Alt overskudd vi skaper, går tilbake til OBOS. Vi har både privatkunder, borettslag og sameier over hele landet som kunder.

Raske fakta om OBOS-banken

  • Medlem av bankens sikringsfond. Alle innskudd er garantert med inntil 2 millioner kroner.
  • Organisasjonsnummeret vårt er: 911 986 884
  • SWIFT er DNBANOKKXXX. IBAN-nummeret finner du på kontoutskriften din.
  • Vi er den 11. største norske banken
  • Vi hadde en forretningskapital på rundt 58 milliarder kroner ved utgangen av fjerde kvartal 2022.
  • Vi er omtrent 80 ansatte.
  • Vi har over 70 000 privatkunder.
  • Øistein Gamst Sandlie er administrerende direktør.

OBOS har helt siden selskapet ble etablert i 1929 tilbudt sparing til medlemmene. Det mange kanskje ikke er klar over, er at finansiering av boliger stod nesten like sentralt som selve utbyggingen. På den tiden var sparelaget en helt essensiell faktor i boligsamvirket. Arbeiderklassen fikk ikke lån i vanlige banker frem til Husbanken kom på banen.

OBOS-banken ble etablert i november 2013, og nå skjer all spare- og lånevirksomhet gjennom oss.

Slik arbeider vi med sikkerhet og antihvitvasking

Alle banker er pålagt å forhindre hvitvasking av penger. Vi er derfor nødt til å kjenne kundene våre, og det er en av årsakene til at vi spør om hva du skal bruke kontoen til når du registrerer deg som kunde.

Vi passer også på at privatkontoer kun blir brukt til private formål. Dette gjør vi for å avdekke svindel, hvitvasking og terrorfinansiering. Arbeidet med å forhindre antihvitvasking er godt forankret i vår styringsdokumentasjon.

Se Policydokument for antihvitvasking (PDF)

Les mer om hvordan vi jobber med antihvitvasking og sikkerhet

Fotografi av familie som steller uteplassen

Bærekraft og samfunnsansvar

Samfunnsengasjement og bærekraftig utvikling står sentralt i OBOS-banken.

Portrett av mann i dress som smiler

Investor Relations

Finansiell informasjon om OBOS-banken og OBOS Boligkreditt.

Dame sitter ved spisebordet med PC og smiler mot kamera.

Våre vilkår

Her finner du personvern og generelle vilkår for bruk av nettsiden.

Illustrasjon av to smilende snakkebobbler

Ønsker du å snakke med oss?

Har du konto eller lån hos oss? Send oss melding i nettbanken for raskere svar.

Du kan sperre bankkortet i nettbanken, mobilbanken eller ringe oss. Har du problemer med Bank-ID eller innlogging er det best om du ringer oss.

Vi tar ikke imot fysiske kundebesøk, men hjelper deg gjerne på telefon eller e-post. Telefontidene våre er mandag til fredag fra klokken 09.00 til 15.00. Ringer du oss etter åpningstid får du informasjon om, og veiledning til blant annet innlogging i nettbank og mobilbank, kodebrikke, kort og utenlandsbetaling.

Er du ikke kunde og har generelle spørsmål, bruk vårt kontaktskjema. Det er kryptert, slik at du trygt kan sende personlig informasjon og vedlegg.

;