Hopp til innholdet
Bilde av en brennende elbil.

Elbil og brann

Det er en alminnelig oppfatning at elbiler i seg selv er brannfarlige, faktum er imidlertid at elbiler brenner langt sjeldnere enn fossilbiler. Nå kan det likevel være en viss brannrisiko ved lading. Årsaken ligger ikke i elbilen, men i hvordan den lades.

Dette vet vi:

  • Brann i batteri kan være vanskelig å slukke – men batterier er godt beskyttet mot brann
  • Elbiler brenner mindre enn andre biler
  • Elbiler har egen periodisk kontroll
  • Brannvesenet får nye metoder

DSB har utarbeidet en veileder(Lenke ut) som gjelder for etablering, bruk og vedlikehold av ladepunkter for elbiler og hybridbiler. Så langt foreligger det ingen spesielle tekniske krav til bygninger og garasjeanlegg relatert til elbiler og parkering av elbiler, men de har følgende anbefalinger:

  • Bruk en erfaren elektriker.
  • Bruk av Mode 3 kontakt "på-vegg-lader". Denne løsningen ivaretar alle sikkerhetskrav.
  • Skjøteledninger skal ikke benyttes - unngå hjemmelagde løsninger.
  • Etablér rutiner for inspeksjon og vedlikehold av ladesystemer i fellesarealer
  • Gjennomfør årlig kontroll av ladeanlegget av en kompetent elvirksomhet

Hva med forsikring?

El-billadere og infrastrukturen er dekket av bygningsforsikringen. Dette anses som utstyr tilkoblet bygningens ledningsnett.

Lære mer om elbil?

Vi tilbyr kurs om elbil i boligselskaper i Oslo 12. februar. Les mer om kurset her!

Synes du dette var interessant?

Se flere nyheter her