Hopp til innholdet

Krav om legitimering av alle styremedlemmer

Finanstilsynet pålegger alle norske banker å innhente legitimasjon fra sine kunder. Det betyr at alle styremedlemmer må legitimeres for å unngå at boligselskapets kontoer i OBOS-banken blir sperret.

Ved bruk av BankID er det heldigvis ganske enkelt å ordne legitimeringen.

Slik signerer du med BankID

  • Gå til OBOS-bankens signeringsportal: https://bank.obos.no/signeringsportalen/
  • Logg inn med din BankID
    (Dersom du opplever problemer med BankID må du kontakte banken du har fått BankID fra)
  • Åpne dokumentet som heter «Her er min legitimasjon».
  • Signer dokumentet med BankID.

Signering uten BankID

Har du ikke BankID, kan du sende kopi av passet ditt eller annen gyldig legitimasjon per post. Husk å skrive på boligselskapets navn og organisasjonsnummer.

OBOS-banken AS att. Bedriftsmarked
PB 6666 St. Olavsplass
0129 Oslo  

Frist

Det er svært viktig at vi mottar legitimasjon innen 15. desember. Dersom banken ikke får registrert gyldig legitimasjon fra styremedlemmene innen fristen, er de pliktig til å sperre selskapets kontoer.

Dersom det er noen i styret som absolutt ikke har mulighet til å levere legitimasjon verken digitalt eller per post, er det viktig at styrets kontaktperson i OBOS får beskjed. 

Varamedlemmer trenger ikke å relegitimere seg og kan se bort fra henvendelsen.

Vi beklager den ekstra belastningen disse kravene fra Finanstilsynet medfører.

Trygt

I det siste har det vært skrevet en del i mediene om at lenker som sendes på epost og sms kan være svindelforsøk. For å være helt sikker på at det er trygt å signere med BankID, kan du kontrollere følgende: 

  • Lenken til signeringsportalen som er oppgitt på denne siden er den samme som du finner når du logger inn på styrerommet.no. Den samme lenken ligger fast på OBOS-bankens innloggingsside under «Signering og legitimering».
  • Brukerstedet som oppgis i BankID-bildet skal være OBOS-banken.

bankid